Fáze, kterými si projde každý podnikatel

banner_faze_podnikani

Nejeden kouč, konzultant nebo poradce vám jistě potvrdí, že všichni podnikatelé a jejich firmy procházejí určitými “životními” fázemi. Každá další úroveň vyžaduje nový, odlišný přístup. Perete se s novými výzvami a fíglemi, protože vaše stávající strategie ztrácí na účinnosti?

Pak čtěte dále.

Abyste mohli svůj byznys transformovat na vyšší stupeň, musíte se především změnit vy. Dívat se na věci novým pohledem a stavět se k projektům nezaujatě.

Pokud totiž předpokládáte, že problémy zmizí poté, co dosáhnete ”vysněného cíle”, vězte, že jediné, co se stane, je, že váš byznys přestane růst a zřejmě začne brzy upadat. 

Abyste se zorientovali v tom, kde se právě nacházíte a co vás v budoucnu čeká, identifikovali jsem pro vás několik etap, kterými si prochází každý z nás. Je dobré je znát, protože tak jimi budete moci procházet s větší grácií a lehkostí.

Zkuste se zároveň podívat na to, v jaké fázi se nacházejí různé aspekty vašeho podnikání – produkty, klienti, finanční zdroje a toky a v neposlední řadě i úroveň online nástrojů, které využíváte. V každé z těchto oblasti můžete být v jiné fázi.

Nedáme vám recept na všechno, ale když budete respektovat to, kde se právě nacházíte, může vám znalost těchto fází ušetřit spoustu potu a slz.

Snažím se “tam“ dostat

První rok až dva většinou věnujeme snahám se “tam” dostat. Chceme větší návštěvnost webu, víc klientů a rostoucí prodeje. Shon a stres je každodenní realitou a nejčastějším pohaněčem kupředu je optimizmus a víra střídající zoufalství.

Pro začínajícího podnikatele je jednou z klíčových věcí najít cestu, jak do tohoto shonu přidat více radosti a lásky a nenechat se pohltit každodenním vypětím. Tvrdá práce je skvělá, ale nezapomeňte se u toho také dobře bavit. 

Pokud máte ke své práci nechuť, protože nepřináší výsledky, které si přejete, nemůže vaše firma prosperovat.

Namísto toho, abyste se snažili někam dostat, uznejte to, kam už jste došli.

Vždyť už jste svým vlastním šéfem a vybudování důvěry a chycení té správné vlny prostě vyžaduje určitý čas. Nevzdávejte se a nořte se do své práce znovu a znovu, s vetším a větším entuziazmem. 

Jsem „tam,“ ale bojím se, že mi to proteče mezi prsty

Další moment, který všichni okusíme, je ten úžasný, prchavý euforický pocit ”Nemůžu tomu uvěřit, ale fakt jsem to zvládnul”.

Ať už jste podepsali první velkou smlouvu, dovyvinuli nový software, nebo získali první stovku účastníků vašeho online kurzu, říkáte si, “Vyhrál jsem. Dostal jsem se tam, kam jsem tak dlouho chtěl.”

Pak se ale téměř okamžitě objeví obavy “Udržím si to, nebo mi to proklouzne mezi prsty a nezbude z toho nic?” 

Říkáte si, jestli vás lidé budou dál brát vážně… jestli bude klientů přibývat…  Je to reakce spojená s přirozeným strachem posunout život na další, novou úroveň. Nejste na úspěch zvyklí, takže je přirozené, že se cítíte zaskočeni.

Nejlepší věc, kterou můžete udělat, je se na tuto fázi připravit tím, že si uvědomíte a oceníte svou hodnotu a úspěch dříve, než opravdu přijde. Když věříte ve své práci a tomu, co můžete nabídnout, tak na vás bude mít tahle fáze minimální efekt.

Konečně jsem „tam“, ale není to to, co jsem očekával

Dostanete se na to zdánlivě nedostižitelné místo… předběhnete konkurenci v prodejích, počtech zákazníků, jsou z vás jedničky na trhu. Možná vás dokonce začnou vyhledávat a žádat o rady.

Už vás nestresuje jak se na piedestal dostat, protože už na něm stojíte. Už se nemusíte starat o obraty a zisky, peníze k vám pravidelně přitékají. 

Máte to, o co jste tak dlouho usilovali, ale nemůžete si pomoct, vypadá to jinak, než jste si to představovali.

Problém jsou vaše očekávání.

“Když budu mít X klientů, budu šťastný.“ nebo „Když dokončím tento nový projekt, budu vydělávat hromady peněz.“ atd. 

Naše očekávání jsou to, co nás v byznysu omezuje snad ze všeho nejvíc.

Okrádají nás o dobrý pocit z toho, čeho jsme v daný okamžik dosáhli. Je dobré mít cíle, jen si buďte vědomi toho, že vaše představa se bude od reality pravděpodobně dost lišit.

Opusťte svá očekávání a namísto toho se zaměřte na všechny dobré věci, které už máte.

Jsem hrdý na to, jak daleko jsem to dotáhl

Další fází je úžasná doba, kdy vidíte a uznáváte to, jak daleko jste došli. Pracovali jste opravdu tvrdě a klientům jste přinesli velkou přidanou hodnotu. Konečně si můžete vzít dovolenou a po celou dobu ani jednou neotevřít emailovou schránku.

Zvláště pokud máte špičkové online prodejní nástroje, které fungují automatizovaně i bez vašeho přičinění.

Na to, abyste na sebe byli hrdí ale nemusíte čekat až bude vaše firma soběstačná a vy budete „úspěšní“. Tím, že na sebe budete hrdí každý den uděláte pro sebe i pro firmu to nejlepší.

Mám nohy nahoře a užívám si

Pátá etapa je tou, kam všichni podnikatelé směřují. Je to etapa, kdy můžete relaxovat a opravdu si to, co jste vytvořili, užívat.

Tahle fáze ale netrvá dlouho, protože jako každý správný podnikatel vždy přemýšlíte o svém dalším nápadu, produktu, nebo vylepšení, které udrží věrné a nadšené zákazníky.

Takže si dejte nějaký čas na relax, vychutnejte si, co jste vytvořili a pak si zase vyhrňte rukávy a hurá zpátky do práce.

Koneckonců, cesta je cíl. 🙂

Tak schválně, v jaké fázi jste právě teď vy?

Ohodnoťte tento post
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů