Refundace jsou běžnou součástí podnikání. Čím větší počty objednávek budete mít, tím častěji se s nimi potkáváte. Jde o proces vracení finančních prostředků přijatých od zákazníků typicky v těchto situacích:
za neuskutečněná plnění, tedy když vracíte přijaté peníze aniž byste zatím poskytli objednanou službu nebo poslali objednané zboží.
vracíte prostředky za už poskytnutá plnění, která zákazník shledává vadným či nejakostním,
proplácíte zpět prostředky za plnění, která zákazník vrací v zákonné lhůtě pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu.
Základní způsoby refundace
Obecně platí, že prostředky přijaté od zákazníka vracíte vždy stejným způsobem, kterým proběhla původní úhrada zákazníka. Vracet peníze jiným způsobem lze i jiným způsobem, než kterým byly původně uhrazené, ale na takovém postupu je potřeba se oboustranně dohodnout se zákazníkem.
Nejběžnější způsoby refundací v praxi:
Přímé bankovní převody – vrácení peněz přímo na bankovní účet zákazníka. Vhodné zejména pro velké sumy, nebo pro formální transakce, kde je potřeba extra potvrzení o provedení zpětné platby.
Vrácení prostřednictvím platebních bran – proplacení se zadává přes původně použitou platební bránu (např. Stripe, Comgate, Gopay aj.). Snadné zadání, ale většinou spojené s poplatkem za provedení refundace. Pokud máte v platební bráně malé obraty, tak může trvat, než nastřádáte v bráně potřebné prostředky pro vrácení platby.
Hotovostní refundace – vrácení peněz v hotovosti, obvykle v trvalé či pojízdné provozovně nebo na živé akci v místě konání.
Poskytnutím kreditu, kuponu nebo slevového poukazu – namísto peněžní refundace lze nabídnout kreditu pro další nákupy v obchodě. Zde je obvykle potřeba získat souhlas zákazníka s takovou formou vypořádání, protože vrácené prostředky nejde univerzálně uplatnit u jiného obchoníka.
Volba způsobu refundace ve FAPI
Nedávno jsme ve FAPI přidali rozšířenou podporu pro zpracování refundací. V přehledu plateb jde nově používat tyto volby:
vrátit platbu
vrátit platbu a vytvořit dobropis (opravný daňový doklad)
Díky tomu můžete snadněji než dřív zpracovat dobropisy a refundace rovnou ve FAPI:
platby přijaté prostřednictvím platebních bran GoPay, Stripe, Comgate a ThePays lze rovnou přes FAPI zadat k refundaci nazpět. Není už tak nutné pro refundaci plateb z těchto bran otevírat jejich administrační rozhraní.
Platby importované do FAPI přes bankovní účet si ve FAPI předpřipravíte a vytvoříme QR kód pro snadné načtení údajů k refundační platbě ve vašem bankovnictví.
Zadávat částky k refundaci můžete ve FAPI v plné výši (vrátíte nazpět 100 % původní platby), nebo i částečně (např. jen za jednu položku ze dvou).
Zajímá vás proces zpracování refundací ve FAPI víc? Přečtěte si k tomu naši nápovědu zde.