Abyste věděli, jak porazit své konkurenty, musíte nejprve vědět, kdo jimi skutečně jsou.
Víte tedy, kdo je vaším top konkurentem? A pokud ano, je to proto, že vy si myslíte, že víte kdo jsou, nebo proto, že je jako vaši konkurenci vnímá váš ideální klient?
Klienti samozřejmě vnímají rozdíly mezi konkurenty a vy proto musíte vědět, co vaše klienty přitahuje. Tak můžete ve svém marketingu zvýraznit svá pozitiva a hledat způsoby, jak překonat skutečná i domnělá negativa.
Pojďme si udělat 3 jednoduchá cvičení, která vám pomohou zodpovědět mnohé otázky, jejichž odpovědi byste měli znát:
Začněte tím, že nejprve identifikujete 5 až 10 přímých konkurentů. Kdo je s vámi srovnatelný v nabídce, kvalitě a ceně služeb?
Nezapomeňte však na své nepřímé konkurenty. Ti sice nenabízejí stejné služby jako vy, ale váš ideální klienti vidí jejich nabídky jako alternativu k těm vašim.
Při analýze konkurence si položte tyto otázky a odpovědi si zaznamenejte.
A teď si udělejte seznam svých oblíbených firem. Zeptejte se sami sebe, proč nakupujete u nich a ne u jejich konkurence.
Co z věcí, které se vám na nich líbí můžete uplatnit ve svém vlastním podnikání?
Až takový seznam dokončíte, udělejte si nový seznam a naopak si vzpomeňte na firmy, od kterých byste již nikdy nic nekoupili.
Proč? Co se stalo, že je takto vnímáte? A jaké ponaučení si z toho můžete vzít pro své vlastní podnikání?
Skrze mysl vašich klientů se tímto způsobem snažíte najít skulinu pro svůj vlastní business.
Prohlédněte si webové stránky svých konkurentů, tiskové zprávy, případové studie, články a jiné propagační materiály a zjistěte, jak oslovují klienty a prezentují se před nimi.
Po tom, co provedete základní analýzu konkurence popsanou výše, můžete se vydat ještě dál.
Jedním z nejefektivnějším způsobů, jak být lepší než konkurence, je skutečně se vydat alespoň o krok dál, než jsou ostatní. Stačí se jen víc zamyslet, odpovědět na tyto otázky a být trochu kreativní.
O svých konkurentech byste proto také měli ještě vědět:
Potřebujete jasný obraz svých konkurentů a toho, jak fungují a prodávají dnes. Zároveň s nimi ale musíte držet krok i v budoucnu.
Takže si teď pro každého z nich založte složku a sledujte jejich změny, které pro vás mohou znamenat buď příležitost, nebo hrozbu.
A hlavně těchto informací využívejte k jasnější profilaci vaší firmy a ke zlepšovaní vašich služeb.