Zapamatujte si datum 1. července 2023 a dobře se na něj připravte. V tento den totiž oficiálně skončí Google Analytics 3, známější pod názvem Universal Analytics (zkráceně GA3 nebo UA).
Otěže převezme nový kůň, který už ve stáji Googlu více jak rok a půl netrpělivě čeká: Google Analytics 4 (zkráceně GA4).
Google Analytics 4 můžete s drobnými omezeními používat už teď. I když za nás stále vedou staré dobré UA. Ale možná je to jen síla zvyku.
Jestli GA4 ještě nemáte aktivované, udělejte to hned teď, aby vám za ten rok, co zbývá, nasbíraly co nejvíce dat (jak GA4 zapnout, si ukážeme za chvíli).
Google novými Google Analytics 4 v podstatě reaguje na obrovský skok ve výpočetní technice, který se v posledních letech udál. Spousta lidí dnes tráví většinu času v aplikacích na svých chytrých telefonech.
GA4 jsou tudíž spásou pro výrobce aplikací, kteří odteď uvidí všechna svá data pěkně pohromadě. Zatímco v UA bylo webové rozhraní a mobilní aplikace nutné měřit odděleně, v GA4 je najdete pod jednou střechou.
Asi ten největší rozdíl mezi Universal Analytics a Google Analytics 4 spočívá v tom, co se měří.
Zatímco v UA se cesta uživatele po vašem webu skládala z jeho různých návštěv (visit), v GA4 je hlavní a jedinou měřenou jednotkou událost (event).
A událostí na vašem webu je všechno, každá akce, která se udá, to znamená i ona návštěva nebo třeba scrollování na stránce.
To je zásadní posun, který vám dává mnohem podrobnější přehled o vašich návštěvnících (uživatelích).
K měření událostí v UA bylo třeba použít Google Tag Manager (GTM). V GA4 máte většinu těch základních k dispozici i bez něj. Dělí se tu na:
První dva typy Google Analytics sbírá automaticky, na druhé dva budete ve většině případů potřebovat Google Tag Manager. Události si v GA4 můžete dále specifikovat pomocí parametrů.
Pro drobné podnikatele, kteří si marketing dělají sami, jsou Google Analytics 3 děsivě složitý nástroj. Dodnes si živě pamatujeme naši první návštěvu, ten přehršel záložek, informací, speciálních termínů, ze kterých člověku přechází hlava.
Ve starých Google Analytics 3 jste měli k dispozici přes 30 standardních, obecných i velice konkrétních, přehledů:
Dalo sice práci se v tom zorientovat, ale když jste zjistili, kam si pro jakou informaci jít, měli jste to jednoduché. GA3 vám data prostě naservírovaly na stříbrném podnose.
Do konce GA3 zbývá ještě dost času, takže není pozdě se s nimi naučit. Jestli chcete vědět, kam se dívat a hlavně, jak data ze svého webu chápat a chytře využít pro svůj byznys, stáhněte si našeho Průvodce Google Analytics.
Téměř nic z toho v nových Google Analytics 4 nenajdete. To ale neznamená, že jsou jednodušší a přehlednější. Spíše naopak. GA4 se více soustředí na přesný sběr dat, a za to jim patří chvála. O jejich vizualizaci a interpretaci se už ale musíte postarat sami.
K tomu slouží záložka Průzkumy, kde si vytváříte vlastní statistiky a mapujete uživatelské trasy se segmenty, dimenzemi a metrikami, jak jen je libo.Pro zkušené marketéry je to super nástroj na personalizaci dat (něco jako vlastní přehledy v UA). Začátečníkům je tolik svobody ale spíše na škodu.
Nyní se pokusíme zodpovědět některé základní otázky spojené s Google Analytics 4.
I pokud chcete Universal Analytics používat až do posledního dne jejich existence, se vám vyplatí si Google Analytics 4 aktivovat co nejdříve.
Budete si tak paralelně sbírat data o svých uživatelích i tam, můžete se s nimi pomalu seznamovat a až přijde, budete vy i vaše GA4 plně připraveni do akce.
Technicky zdatnější si mohou nainstalovat značku GA4 přes Google Tag Manager. Služba jde ale velice snadno aktivovat přímo ve vašem účtu v GA3.
1. Přejděte do Nastavení. Asistent nastavení GA4 je hned jako první v prostředním sloupci.
2. Vyberte možnost Vytvořit novou službu Google Analytics 4.
3. V průvodci nechte vše, jak je (vylepšené měření se vám aktivuje automaticky) a klikněte na Vytvořit službu. Toť vše.
Nejjednodušší způsob, jak v Universal Analytics vytvořit konverzi, bylo pomocí cíle, tzn. cílové stránky. Když jste chtěli měřit počet stažení e-booku, nastavili jste si jako cíl děkovací stránku a konverze se započítala pokaždé, když se stránka načetla.
V Google Analytics 4 lze konverze vytvářet z automaticky shromažďovaných událostí, které GA4 naměří na vašem webu. Prostě u události zaškrtnete políčko označit jako konverzi.
Co ale v případě, že chcete vytvořit klasickou konverzi tak, jak jste zvyklí z UA? Postup je tu maličko jiný:
1. Nejdříve si musíte v záložce Konfigurace –> Události vytvořit vlastní událost, jíž bude navštívení dané stránky.
2. Za parametr události zvolíte page_location, tedy umístění stránky.
Google Analytics 4 mají doporučenou sadu názvů událostí, které můžete, nebo nemusíte přijmout. Název události nicméně vždy musíte napsat s podtržítky mezi slovy.
Operátor může obsahovat část URL, chcete-li vytvořit jednotnou konverzi pro všechny své produkty a máte-li u nich v URL například /podekovani.
4. GA4 vám vaši novou událost v seznamu nezobrazí hned. Nejdříve ji na vašem webu musí zaznamenat, což může chvíli trvat. Poté ji označte jako konverzi a ona se vám zobrazí mezi konverzemi.
Google Analytics 4 mají nově Debug view, kde si můžete události a konverze probíhající v reálném čase na vašem webu otestovat.
Jak už bylo řečeno, Google Analytics 4 neměří návštěvnost, nýbrž události. To ale neznamená, že tu informace o návštěvách vůbec nenajdete.
I v GA4 existuje záložka Akvizice, ta ale obsahuje něco trochu jiného, než jsme zvyklí. Najdete tu jen 2 podrobnější přehledy akvizic:
Díky tomu můžete snadno porovnat kanály podle nových vs. stávajících zákazníků.
Zajímá-li vás, nakolik se dané kanály podílely na konverzích, musíte do záložky Reklama, jejíž název je poněkud zavádějící. V ní totiž krom placených kanálů najdete i všechny ostatní (organické vyhledávání, e-maily, reference…).
Pro ty z vás, kteří se při úpravě stránek řídili mírou okamžitého opuštění (Bounce Rate), máme špatnou zprávu. V GA4 ji nenajdete. Místo ní Google přichází s novou (ale o dost přesnější) metrikou: mírou zapojení (Engagement Rate), což je počet relací / počet návštěv.
Relaci se zapojením Google zaznamená vždy, když uživatel na vašem webu:
Jedním z důvodů, proč se s používáním Google Analytics 4 ještě vyplatí chvíli počkat je i to že zde stále není úplně dobře vyřešen elektronický obchod. Ten zatím neobsahuje tolik možností a přehledy, na něž jsme byli zvyklí ve starých UA.
Uživatelské rozhraní GA 4 se ale neustále mění (hlavně na žádost zmatených uživatelů starých UA, kteří tak velkou revoluci nečekali), takže v době, kdy čtete tento článek už může být zas všechno jinak.
Údaje ze svého elektronického obchodu najdete pod záložkou Zpeněžení. Většina e-shopů a prodejních aplikací (včetně FAPI) teď posílání těchto dat do GA4 teprve řeší, takže je možné, že si na ně budete muset ještě chviličku počkat.
Ke Google Analytics 4 už na internetu existuje řada článků, návodu i video návodů. Při jejich pročítání a sledování si ale vždy zkontrolujte datum zveřejnění. Jak již bylo řečeno, GA4 jsou čerstvá služba, takže se do svého ostrého provozu ještě hodně změní. V tomto článku jsme se snažili postihnout hlavně ty věci, které už snad zůstanou tak, jak jsou.