Jste spíše inovátor, který vytváří a jde s trendy, nebo naopak čekáte, co udělá a přinese konkurence, a pak se přizpůsobíte? V dnešním světě se trendy a vaši zákazníci mění stále rychleji a je proto dobré vědět, co je při nákupu na internetu ovlivňuje, a mít přehled o tom, jak se mění jejich platební návyky. Podívejme se, co se děje na českém trhu on-line plateb a kam se ubírá.
Karty a bankovní tlačítka (expresní bankovní převody) jsou mezi Čechy stále populárnější metodou on-line plateb. Jejich výhoda tkví v tom, že klient zaplatí bezprostředně po objednání a zboží obdrží ihned.
Čím déle má totiž zákazník čas na rozmyšlenou, tím větší je riziko, že si transakci rozmyslí a nezaplatí. Jako například u dobírky či běžného bankovního převodu, kdy má klient na rozmyšlenou poměrně dost času. Peníze se navíc okamžitě přičtou na váš účet.
Podle průzkumů je 50 % kupujících otevřeno on-line platbám, jen o nich potřebují mít více informací. Výzkum tedy popírá častý argument obchodníků, že nakupující platby on-line nepožadují, a tudíž je nepotřebují.
Ačkoli měla dobírka dlouhodobě silné postavení, zdá se, že o ni mají Češi stále menší zájem. Souvisí to zřejmě s všeobecnou preferencí bezhotovostních transakcí, větší důvěrou i v předem neprověřené obchodníky a faktem, že dobírka zboží často značně zdraží. Pro vás znamená dobírka nevýhodu v tom, že na peníze za produkt musíte několik dní čekat.
PayPal nebo například PaySec – v zahraničí tolik populární elektronické peněženky – si nás, zdá se, příliš nezískaly. Zřejmě proto, že s elektronickou peněženkou zákazníci platí přes prostředníka (buď si peněženku dobíjí přes bankovní účet, nebo přes kartu), což je pro mnohé z nich zdlouhavé a nepohodlné.
Peněženky byly populární v době, kdy platby kartou nebyly ani zdaleka tak bezpečné jako dnes a lidé dávali přednost dobití peněženky u důvěryhodného provozovatele. I ze zahraničí se nyní ozývají hlasy, že peněženky v konceptu, v jakém je známe dnes (tedy s nutností dobíjet kredit), nemají budoucnost. Výhodou peněženek ale nadále zůstává, že zboží může být odesláno ihned, protože úhrada probíhá okamžitě.
Další platební metody, které se na českém trhu rozvíjí, jsou mobilní platby, zatím jsou zastoupeny produkty mPlatba a PremiumSMS, které zákazníkům umožňují platit za zboží či služby prostřednictvím SMS.
Po zaplacení je částka stržena v rámci měsíčního vyúčtování, či z kreditu. Výhodou je především absence jakékoli registrace a rychlý platební proces. Nevýhodou může být nákladnost služby, protože se o svůj zisk dělíte s operátorem, a omezení výše platby, jejíž strop je například u mPlatby omezen na 1 500 Kč.
Výběr platebních metod na webu, který chce prodávat, by měl být široký. A v žádném případě na něm nesmí chybět platba kartou a bankovním tlačítkem, které jsou na českém internetu nejoblíbenější.
Umožnit široký výběr platebních metod znamená skloubit dohromady technologie vašeho webu, platební brány, fakturačního modulu a dalších prvků, což vyžaduje znalosti programování. Většina podnikatelů tak naráží na zdánlivě nepřekonatelné překážky, které je mohou od on-line prodeje naprosto odradit.
Řešením je využít aplikace, které integrují platební brány s webovými technologiemi – například FAPI.
FAPI je e-shop nové generace, který je možné umístit do každého webu během pár minut. Integraci široké nabídky on-line platebních metod s ním běžný uživatel zvládne jednoduchým klikáním.
Přínos FAPI tím zdaleka nekončí. Automaticky za vás přijme objednávku, vystaví fakturu, zprostředkuje platbu a zašle produkt. Zbaví vás rutinních a nepříjemných činností, jako je párování a upomínání plateb, a díky statistikám budete mít okamžitý přehled o všech objednávkách a platbách.
Více o tom, jak vypadá FAPI a jak podpoří i váš on-line prodej, se dozvíte na http://fapi.cz.