Jak být na internetu na očích – PPC reklama, SEO a affiliate

Bez reklamy toho na internetu moc neprodáte, to je jasné. Existují 2, respektive 3 zaručené způsoby, jak být na vidět on-line:

  • SEO neboli organické vyhledávání,
  • PPC reklama neboli placené vyhledávání,
  • placené doporučení neboli affiliate.

Není to tak, že byste si měli vybrat jen jeden z nich a toho se držet. PPC a SEO je dobré kombinovat. Affiliate pak berte jako příjemnou nástavbu do budoucna.

1. SEO – stejně jako kamenný obchod i váš web má výlohu

Výhoda SEO je, že je zadarmo ­– tedy pokud nepočítáte čas, který věnujete SEO optimalizaci svého webu. Co je SEO optimalizace? Vlastně jde o takové aranžování výloh.

Váš web představuje prodejnu. Aby bylo zřejmé, co je uvnitř, musí mít vaše prodejna výlohu. Problém je, že na internetu do ní nenahlížejí zákazníci, ale roboti.

Vyhledávače jako Google je mají naprogramované tak, aby postupně pročítali všechny existující stránky a z textu, který na nich je, zjistili, co je jejich obsahem. Takže když pak do Googlu napíšete dotaz „jak prodávat on-line kurzy na internetu“, zobrazí se vám ty stránky, které podobné kurzy nabízejí.

Abyste mezi ně patřili (a objevovali se ideálně hned na prvních pozicích ve vyhledávání), musíte v textech na svých stránkách (hlavní stránce, blogu atd.) používat určitá klíčová slova – to jsou ta slova a fráze, které lidé v souvislosti s daným tématem nejčastěji vyhledávají.

Spousta vašich zákazníků s vámi poprvé přijde do kontaktu právě při vyhledávání. Proto byste si na své výloze měli dát extra záležet. Problém je, že  trvá i několik měsíců, než se SEO na vašem webu aktualizuje a vaše stránky ve vyhledávačích poskočí na lepší pozici.

Potřebujete-li třeba před Vánoci podpořit prodeje, budete si za reklamu muset zaplatit. A k tomu slouží PPC.

Kde zjistit, jaká relevantní klíčová slova na váš web přilákají nejvíce návštěvníků? K tomu slouží programy typu Collabim, které měří pozice klíčových slov.

2. Jak funguje PPC reklama? Placené vyhledávání a bannery

PPC reklama (Pay Per Click tedy platba za kliknutí) se v lecčems podobá inzerátu v novinách nebo televiznímu spotu. Oproti novinám a televizi si na internetu ale můžete lépe vybírat, na koho chcete svou reklamu zacílit. A navíc platíte jen za ty, kteří na ni kliknou.

I PPC reklama pracujes klíčovými slovy stejně jako SEO. 1. příčky ve vyhledávání si díky ní můžete jednoduše zaplatit. Takže až příště bude někdo vyhledávat pomocí klíčových slov „jak prodávat on-line kurzy na internetu“, vaše stránka se zobrazí hned nahoře (jen u ní bude svítit nápis reklama).

Krom klíčových slov si v PPC navíc můžete vymezit i své publikum – definovat, komu se reklama má zobrazovat. Nastavit se tak třeba dá preferovaný věk, pohlaví, místo pobytu nebo zájmy potenciálních zákazníků – to, na které weby běžně chodí nebo zda vaši stránku už někdy navštívili (tzv. remarketing).

Kde se tyhle informace berou? K personalizaci reklam slouží cookies. Kdykoliv někde kliknete na tlačítko „povolit cookies“, dobrovolně sdílíte historii svého vyhledávání a spoustu dalších dat. A stejně jako Google nebo Seznam i Facebook o vás sbírá informace. Facebook dokonce ví, jestli aktivně sportujete, chodíte do kina, či máte rádi kávu nebo alkohol.

Téměř každá placená reklama na internetu je dnes PPC. Vedle pozice ve výsledcích vyhledávání si tak můžete zaplatit i klasické reklamní bannery a videa. Ty se nebudou zobrazovat na jednom konkrétním webu, ale na té stránce, kterou si váš potenciální zákazník zrovna čte.

Schválně se zkuste zaměřit na to, jaké reklamy se vám zobrazují na stránkách, které navštěvujete. Jestli jste si před chvílí vybírali nové boty a teď si jdete přečíst zprávy nebo projít nové příspěvky na Facebooku, je více než pravděpodobné, že se vám na bannerech zobrazí reklama některého e-shopu s obuví.

Výhoda PPC je jasná: když ji správně zacílíte, dostanete na svou stránku jen relevantní zákazníky, takže zvyšujete šanci na nákup. A navíc nabízí okamžité výsledky – jakmile ji spustíte, reklama běží.

PPC se proto vyplatí využívat vždy, když startujete nový on-line kurz, a na SEO pracujte průběžně, ať zůstanete v povědomí.

Pro Google si reklamu nastavujete v Google Ads, Seznam na to má vlastní nástroj, Sklik. Na Facebooku můžete jednoduše propagovat jakýkoliv příspěvek. Chcete-li vytvořit plnohodnotnou reklamu zřiďte si Facebook Ads Manager, v němž budete mít k dispozici i přehledné výsledky a statistiky.

3. Doporučení je pořád ta nejlepší reklama

Mějte skvělý produkt a vaši spokojení zákazníci vám sami od sebe a zadarmo budou dělat nadšené obchodní zástupce.

Další možnost, jak prodej svých produktů ještě více podpořit, je si takové ambasadory značky zaplatit. A k tomu slouží affiliate.

Affiliate znamená provizní program, tedy v podstatě placené doporučení. Na svých stránkách zájemcům z řad jiných prodejců, bloggerů a influencerů nabídnete, že za zprostředkování prodeje dostanou provizi.

Affiliate spolupráci navazujte samozřejmě s tematicky podobně zaměřenými weby. Takže když máte například on-line kurz „Jak prodávat na internetu“, bude ideální, když se o vás bude psát na blogu některého webu pro podnikatele.

Kamarádům a autoritám prostě věříte. Když vám něco doporučí, zpravidla už nemáte potřebu dál hledat a porovnávat. Affiliate vám na web přivádí cenné zákazníky – ty, kteří se rozhodují srdcem.

Tímto způsobem si mimochodem můžete snadno přivydělávat i vy. Třeba tak, že v rámci svého kurzu zmíníte programy, aplikace nebo služby firem, které využíváte.

Pro affiliate je dobré si pořídit on-line nástroj, který se vám bude starat o správu a udělování provizí. Díky němu bude spolupráce s partnery transparentní a vy budete mít dobrý přehled o tom, kolik zákazníků vám skutečně přivedli. Z těch českých je nejpropracovanějším AffilBox.

Návštěvnost z reklamy musíte pochopitelně někam přivést. Kam? Na prodejní stránku, což není úplně to samé, co váš web. Přečtěte si, jak taková prodejní stránka vypadá a jak ji napsat.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů