Sales funnel, česky také prodejní trychtýř, reprezentuje sérii kroků, jimiž váš zákazník musí projít na své cestě ke konverzi. Tou se nejčastěji myslí odeslaná a potažmo i zaplacená objednávka, ale stejně tak jí může být vyplněný formulář, poskytnutý kontakt či jakákoliv jiná myslitelná akce. Tak proč se tomu tedy neříká cesta zákazníka, ale „trychtýř“?
Z určitého pohledu jde o celkem trefnou metaforu, jež naznačuje, jak by tento proces měl ideálně vypadat. Stejně jako trychtýřem neomylně nalijete všechnu tekutinu do nádoby, aniž by padla jediná kapka nazmar, dobře nastavený sales funnel vede všechny vaše zákazníky k pokladně a nenechá je utéct bez placení.
Abychom ještě zůstali u metafor, cesta zákazníka se kryje s cestou k vašemu podnikatelskému úspěchu. Dláždíte si ji vy sami. Sales funnel v ní proto hraje absolutně zásadní roli. Tak proč jej tolik on-line podnikatelů zanedbává, nebo dokonce vůbec neřeší? Proč své potenciální zákazníky nechávají proudit ulicemi a své náhodné návštěvníky pak bezcílně bloumat po obchodě?
Pojďme se na jeden takový moderní sales funnel v praxi podívat. Představme si modelovou situaci z „reálného života“:
Takhle se opravdu chová nejlepší podnikatel. Prodavač právě díky své výloze, zájmu o zákazníka a dobrému odhadu jeho potřeb, v sedmi krocích prodal hned dva produkty a ještě získal kontakt, jenž mu v budoucnosti může přinést další zisky.
Sales funnel má za úkol jediné: generovat konverze. Cesta zákazníka proto musí být přímá a co nejjednodušší. Na předchozím příkladu jsme si ukázali, co všechno může konverzní trychtýř (ve fyzickém světě) obsahovat; v té úplně nejjednodušší podobě pro on-line prodej jde ale o prostý postup:
Reklama –> Prodejní stránka –> Konverze
Reklama upoutá pozornost, prodejní stránka přesvědčí k akci. K obojímu není potřeba umět psát úžasně vzletné texty, doprovozené originální grafikou. Aby váš sales funnel fungoval, musíte především znát svého ideálního zákazníka a mluvit jeho řečí.
Středobodem sales funnelu v té podobě, o níž tu mluvíme, je prodejní stránka, což není to samé, co produktová stránka, e-shop nebo obecně váš web.
Prodejní stránka má ve světě e-commerce stále důležitější postavení. Důvod je prostý – prodejní stránka totiž geniálně funguje. Je-li dobře napsaná, může mít konverzní poměr 10, 20, ale i 70 %. Představte si, že ze stovky vašich návštěvníků jich většina váš produkt zakoupí. Jak toho dosáhnout?
V prvé řadě přestaňte myslet na sebe. Typickým nešvarem každého podnikatele je, že při prodeji mluví hlavně o sobě a svém produktu.
Schválně, máte prodejní web? Jak vypadá?
Položte si nyní jednu otázku: Na co myslíte při nákupu? Pochopitelně také hlavně na sebe…
Každý zákazník má své problémy a hledá jejich řešení. Má své touhy a hledá jejich uspokojení. Kdo z vás dvou by se měl přizpůsobit? Samozřejmě vy. Z toho plyne jedno důležité ponaučení:
Nenabízejte produkt. Nabízejte řešení.
Prodejní stránka má dvě silné zbraně:
A jsme opět u ideálního zákazníka. Znáte-li ho, máte z poloviny vyhráno. Nyní už se jen stačí držet osvědčeného schématu, známého právě třeba z onoho teleshoppingu. Tomu se věnujeme v samostatném článku Jak napsat prodejní stránku.
Na konci prodejní stránky přichází opravdu kritická část sales funnelu. Objednávkou totiž nákup nekončí. Ještě zbývá zaplatit. Nemalá část zákazníků svůj nákup nedokončí. Takzvaný „opuštěný košík“ nechává dokonce 70–80 % z nich. A bylo by přeci škoda je pustit, když už jste je za ruku dovedli až sem.
Teď je třeba povolat na pomoc prodejního asistenta, který se zákazníka ujme, provede ho platbou, připraví mu fakturu a hezky mu poděkuje za nákup. A právě tady přichází na řadu FAPI.
FAPI se pustí do práce v krocích 6, 7 a 8 z naší modelové situace s tričkem „Nejlepší on-line podnikatel“. Krom standardní administrativy kolem platby a fakturace má totiž ještě čtyři esa v rukávu: pokročilý upselling, slevové kódy, dárkové vouchery a možnost tvorby členských sekcí.
Propojením se svým e-mailingovým nástrojem (například SmartEmailingem) navíc získáte výkonného mocného pomocníka pro on-line marketing. Každý, kdo ve FAPI vyplní objednávkový formulář, je totiž potenciální stálý zákazník. Na něj můžete cílit další sales funnel, který tentokrát bude mít podobu e-mailové kampaně.
Zkuste si FAPI na 14 dní zdarma nebo rovnou přejděte k objednávce. Vybírat můžete ze tří tarifů.
Dobrý den,
rád bych využil sílu prodejních funnelu. Vím, že to funguje ale bohužel netuším, jak to na svůj bussines, aplikovat.
Mám cestovní agenturu (franchiza/pobočka CA INVIA). Aktuálně pracuji na webových stránkách, které spíše popisují mě jako specialistu v oboru (8 let, 4000 prodaných zájezdů, 20 navštívených zemí, 300 poznaných hotelů).
Všechny agentury se totiž vydávají cestou vyhledávacího formuláře a tak je v této konkurenci stovek cestovek, těžké obstát.
Cílem tedy je, aby si klient na mém webu, vyplnil poptávkový formulář
A) požadavky na dovolenou
B) najít nejlepší cenu hotelu v termínu (pokud už má vybráno)
následně mu přes náš interní systém pošlu podklady pro vyřízení (smlouvu a platební údaje). V jaké fázi by se dal použít funel, když nabízím další služby jako (parkování, výlety, pojištění, půjčení vozu) – tyto služby mohu primárně nabízet jako Affiliate.
Děkuji za pomoc.
volejte prosím kdykoli.
Daněk Jiří
Dobrý den, Jiří, rozumím-li tomu dobře, vy získáte na klienta kontakt přes poptávkový formulář a vytipujete mu dovolenou na základě jeho preferencí. A vás zajímá, kdy je nejvhodnější mu nabídnout doplňkové služby.
Abychom si ujasnili terminologii. Sales funnel ve vašem případě je hlavně ta část, kdy od zákazníka získáváte kontakt, respektive kdy vám posílá vyplněnou objednávku. To jsou vaše dvě konverze.
Doplňkové služby, které nabídnete v objednávce, jsou upsell – těmi si zvyšujete hodnotu objednávky (obrat). O těchto technikách se více dočtete zde: https://fapi.cz/blog/jak-prodavat-vice-upselling-cross-selling-order-bump/.
Tyto služby samy o sobě zákazníky k dokončení objednávky příliš nemotivují, tedy pokud jim je nedáte zdarma nebo s výraznou slevou. V tom případě je dobré je zmínit co nejdříve (třeba už v reklamě).
Chcete-li se odlišit od ostatních cestovek a zvýšit počet vyplněných poptávkových formulářů, popřemýšlejte, jste-li schopen svým klientům poskytnout něco navíc, co nikde jinde nedostanou. Třeba jednoduchého průvodce po dané destinaci s tajnými tipy, které znají jenom místní, výměnou za kontakt. A v následném e-mailovém newlsetteru jim pošlete výhodnou nabídku.