To, že čtete tenhle článek znamená, že máte (jako spousta lidí moderní doby) emailovou schránku věčně plnou nepřečtené pošty.
Má také váš počet nepřečtených emailů 2 a více cifer? Je to číslo neustále rostoucí? Tak vyzkoušejte tyhle tipy pro efektivnější zpracovávání pošty a zkroťte nevyřízenou poštu jednou provždy.
Důležitá rada hned na úvod: nevzdávejte to příliš brzy. Následující tipy jsou pro mnohé lidy podstatnou změnou jejich stávajícího režimu. A než si na tuhle změnu režimu zvyknete a uvidíte výsledky, bude to trvat. Nepolevujte a udržte si prvotní návyky aspoň 12 týdnů, abyste měli šanci porovnat efektivitu PŘED a PO.
Ihned vás asi napadne protiargument „co je špatně na tom řešit emaily průběžně, nebo jen po částech příležitostně – kdykoliv během dne – až je na ně čas?
Pokud vyřizování pošty představuje nezanedbatelnou část vaší každodenní práce, tak už nyní víte, že na vyřízení pošty je potřeba mít „flow“ – být v poště nejen pohledem na nepřečtenou poštu, ale i myšlenkami na to, ji vyřídit.
Někomu víc svědčí vyřizovat poštu hned po ranním vstávání (a někdo si i přivstane, aby věnoval 30 minut ranní poště), někdo si zas budíkem hlídá hodinu před obědem, a jiný nedá dopustit na odpoledne, kdy už se v kanceláři dělá prázdno s prvními odjezdy kolegů domů.
To důležité u tohohle návyku ale není to, kdy si na poštu vyhradíte čas. Ale to, že se cíleně a souvisle věnujete zlikvidování části z té hromady nevyřízené pošty. Je to časový úsek, o kterém víte, že:
Co se hodí pro minimalizování rušících elementů:
Ty hlavní, které sami můžeme vřele doporučit, jsou:
Je to časově náročnější způsob zpracování pošty, hodí se spíš pro malé a středně velké objemy nevyřízené pošty. Tedy v situaci, kdy ještě zavčas stíháte uvědomit si, že je příchozí pošty moc, ale zároveň je zvládnutelná bez kompromisů na kvalitu odpovědí a bez ignorování některých zpráv.
Triáž je třídění pošty letmým pohledem na odesilatele, předmět a obsah zprávy. Podstata spočívá v tom, že si poštu co nejdříve (většinou tedy ráno) přetřídíte na skupiny zpráv:
K tahle roztříděné příchozí poště se pak po triáži, už později během dne, vracíte do emailové schránky ve stavu, kdy je z rána nebo z předchozího večera vytříděná pošta + nová nezpracovaná pošta. Zaměříte se ale jen na ty zprávy, kde musíte odpovědět už vytříděné zprávy. Mezitím jste si zjistili podrobnosti, připravili požadované podklady, nebo mluvili s kolegy o dalším postupu a podobně.
Jakmile dořešíte první sadu triáže & jejího dořešení, uděláte další triáž & její dořešení a tak pořád dokola.
Je to hodně podobná technika jako triáž, ale ve velkém se tu kombinuje:
Zero inbox je každodenní cyklus, kdy čistíte příchozí doručenou poštu zpět do stavu, kdy je složka s příchozí poštou prázdná. Emaily v doručené poště ponecháváte jen tehdy, když nejsou z nich plynoucí úkoly dořešené. Vše ostatní jde ihned do archivu, do koše, nebo do spamu.
Zero inbox tedy spočívá v tom, že složku příchozí pošty (inbox) – bez ohledu na stav zprávy přečtená/nepřečtená – považujete za úkolníček, jakýsi to-do list. A ten se snažíte mít co nejdřív prázdný:
Definice toho, co je balast – tedy nedůležitá zpráva bez vztahu k pracovní náplni, se může u každého lišit. Někdo tam bude řadit všechny marketingové zprávy a newslettery, někdo ne. Ale pokud začnete používat zero inbox, udělejte si jasno v tom, co je v poště pro vaši práci smysluplné a co ne. Zprávy beze smyslu a významu pro práci jsou pro vás automaticky balastem.
Pro někoho je to diskutabilní technika na zpracování pošty, ale přiznejte se – kdo ji vůbec nepoužívá, neříká úplnou pravdu. Některé zprávy si o vyhnití říkají už když je pisatel tvořil.
Princip je jednoduchý: při přehlcení příchozí poštou zpracováváte jen to, co je označeno jako >>>DŮLEŽITÉ<<<, URGENT !!!, [nutná akce] a podobné dramaticky vypadající předměty. Ty jediné zpracujete a ostatní jen letmo přečtete, ale neřešíte & neodpovídáte. Necháte je v „šuplíku“, kde zůstanou neodpovězené a přečtené.
Až když se původní odesilatel nebo někdo se zapojených kolegů ozve, že čeká na odpověď, tak se ke zprávě z šuplíku vracíte.
Nebezpečná je technika vyhnívacího šuplíku tehdy, když je zneužívaná. Např. když jste jediný člověk ve firmě, co může rozhodnout danou věc. Pak nesmíte nechat daný úkol vyhnít, musíte ho delegovat na jinou osobu, nebo sami vyřídit.
Naopak efektivní je vyhnívací šuplík jako obrana před korporátními spamy, kde se každý email rozesílá na 5+ lidí najednou a další 4 v CC: a +2 ve skryté kopii. Pokud nejste přímo řešitel daného úkolu, nechte zprávu být. Nejpravděpodobněji jste v seznamu příjemců náhodou, nebo jen „pro jistotu“ a reakce se od vás ani neočekává.
Hledejte cesty, jak si opakující se věci nechat zpracovat ještě dříve, než se pustíte do příchozí pošty, nebo do odpovídání na jednotlivé emaily:
TIP: pokud používáte Gmail, mrkněte na naše tipy k automatizaci google mailu.
Způsobů, jak pravidelně zpracovávat příchozí poštu je mnoho. Neváhejte objevovat i své vlastní. Máte nějaký oblíbený / osvědčený způsob? Podělte se s námi v komentářích.