Co nás čeká v nejbližších měsících? Jak to ovlivní mé podnikání? Co mohu udělat pro svůj byznys? Jak si zachovat prosperitu?
Jestli si v posledních dnech kladete podobné otázky, je tento článek určen právě vám. Nemáme sice křišťálovou kouli, abychom dokázali s jistotou předpovědět budoucnost. Můžeme se ale věcně podívat na to, co se děje, a vyvodit z toho doporučení, která vám pomohou tuto nejistou dobu zvládnout.
Tuto otázku jsem v uplynulých dnech zaznamenal v médiích hned několikrát. Tázaní odborníci a politici přitom vždy vesměs reagovali zdrženlivě a mírnili veškeré obavy.
Nalijme si čistého vína. K panice není důvod NIKDY.
Vybavuje se mi slavný citát bývalého amerického prezidenta Franklina D. Roosevelta: „Jediná věc, ze které musíme mít strach, je strach sám.“ Jak příznačné, že tuto slavnou větu pronesl v době velké hospodářské krize.
V neobvyklé situaci, sociální izolaci a pod vlivem zpráv z médií je snadné podlehnout malomyslnosti. Strach z neznámého zde funguje znamenitě.
Pro zachování zdravého nadhledu a soudnosti je každopádně dobré vidět, odkud se berou všechny naše obavy. Rodí se z projekce katastrofických scénářů do budoucnosti, která ještě nenastala.
Přitom spolu s šířící se epidemií koronaviru můžeme dnes pozorovat také obrovskou vlnu spontaneity, tvořivosti, odhodlání a lidské sounáležitosti. Viděno touto optikou to s námi nevypadá vůbec špatně.
Vedle zdravotních aspektů se v posledních dnech stále častěji přetřásají také ekonomické dopady koronavirové pandemie. Ještě rychleji než koronavirus začíná naši společnost infikovat „korunavirus“ – strach z výpadku příjmů, recese, kolapsu trhů, bankrotu…
Nic však není černo-bílé. Zatímco některá odvětví pandemie koronaviru doslova decimuje, jiná zažívají naopak nebývalý rozmach.
Jakákoli změna s sebou vždy přináší i nové příležitosti. A čím větší ta změna je, tím větší jsou i příležitosti.
Často se mluví o tom, že svět po koronaviru už nebude jako dřív. Jaké změny můžeme vidět už dnes a na co bychom se měli připravit?
Mnoho změn, které zdánlivě přišly s epidemií koronaviru, se přitom pomalu a bez větší pozornosti rozvíjelo už delší dobu. Současná situace pouze výrazně urychlila jejich nástup.
Koronavirová krize nezasáhla všechny obory rovnoměrně. Rozdíly v dopadech napříč ekonomikou jsou propastné. Zatímco některé firmy bojují o holé přežití, jiné zažívají raketový růst.
Připomeňme si, které obory jsou současnou situací nejvíce ohroženy a které jsou naopak na vzestupu.
Pokles:
Růst:
Už jen zběžný pohled na uvedené změny a vývoj podle oborů dává tušit, jaké příležitosti před námi leží. Jejich společným jmenovatelem je online svět.
Prodej na internetu nespí. A to ani v této složité době.
Působíte v oboru, který je na vzestupu? Využijte toho. Je váš obor v útlumu nebo mu v nejbližší době hrozí? Chyťte do plachet čerstvý vítr a probuďte svůj byznys k životu. Je spousta věcí, které můžete udělat.
Současnost představuje největší příležitosti zejména pro firmy a podnikatele, kteří možnosti online světa doposud neobjevili.
Protože chceme usnadnit start online podnikání všem, kteří o něj v této složité době usilují, rozhodli jsme se po dobu trvání nouzového stavu v České republice mimořádně poskytnout FAPI pro všechny nové klienty na 3 měsíce zdarma. Tedy dost času na rozběhnutí prosperujícího online byznysu.
Pandemie koronaviru dříve nebo později pomine a my se budeme vypořádávat s novou situací. Je pravděpodobné, že koronavirus nebude znamenat jen přechodné „zavření“ trhů, ale přinese hlubší strukturální změny do ekonomiky i společnosti.
Poptávka z trhů nezmizela. Díky internetu mohou probíhat online nákupy všech typů zboží a služeb i dnes. Dá se přitom předpokládat, že chování zákazníků se po odeznění pandemie do původních kolejí už nevrátí. Kdo jednou okusil kouzlo nakupování na internetu, nemá důvod ke změně.
Ne všechny firmy koronavirovou krizi přežijí. Slabší konkurence tak otevře další příležitosti. Šanci získat nové zákazníky a větší podíl na trhu.
Budete mezi těmi, kteří jsou připraveni?