Vytvoření značky, která vyniká, není snadný úkol.
„Jak by měla vypadat? Jaký by měla budit dojem? Osloví mou cílovou skupinu?“
Jedná se o otázky, které nevyhnutelně přicházejí, když začnete přemýšlet o tom, jak světu prezentovat svůj produkt či službu.
Ať už máte jenom obchodní nápad, nebo si přejete přepracovat existující značku, v tomto dvoudílném článku najdete vše, co potřebujete vědět o budování silné identity pro vaše podnikání.
V tomto dílu se zabýváme fázemi tvorby, jejichž výsledkem je záměr a slovní znění značky. V druhém dílu se budeme zabývat grafickými aspekty.
Značka není jen rozpoznatelné jméno a logo, které vás odlišují na přeplněném trhu. Vaše značka spočívá v tom, jak vás lidé vnímají všude tam, kde komunikují s vaší firmou.
Když o tom přemýšlíte, i my máme značky. Každý z nás má jméno, tvář, způsob komunikace, což vytváří různý dojem na ostatní. Stejně tak podniky mají jména, produkty, loga, barvy, písma, jazyk a pověst, které ovlivňují jejich vnímání.
Než začnete s tvorbou, dobře si ujasněte, jak chcete, aby byla vaše značka vnímána.
Samotné vytváření vlastní značky pak spočívá v 7 fázích.
Než začnete s rozhodováním o své značce, musíte pochopit současný trh, tzn. kdo jsou vaši potenciální zákazníci a současní konkurenti.
Můžete to udělat třeba takto:
Během vašeho výzkumu si udělejte poznámky jako:
Důležité je, abyste se tímto krokem zabývali dříve než ostatními, protože tímto získáte informace o tom, na co by se měla vaše značka zaměřit.
Zaměřit se na všechny nefunguje – zejména na začátku.
Je důležité definovat značku pro určitou cílovou skupinu a přizpůsobit tomu i ostatní fáze tvorby.
Zde je několik otázek, které vám pomohou se zacílením.
Jaké je vaše vymezení?
Dejte dohromady jeden nebo dva řádky, které definují vaše místo na trhu. Nemusí to být nutně něco, co umístíte na své webové stránky, ale pomůže vám to zodpovědět vhodné otázky o vaší značce. Za vzor použijme toto schéma:
Nabízíme [PRODUKT / SLUŽBA] pro [CÍLOVÁ SKUPINA], aby tím získali [HODNOTNÁ NABÍDKA].
Na rozdíl od [ALTERNATIVA], my [KLÍČOVÁ ODLIŠNOST].
Ve skutečnosti by to vypadalo třeba takto:
Nabízíme lahve na vodu pro turisty, aby zůstali hydratováni a zároveň snížili uhlíkovou stopu. Na rozdíl od jiných značek zasadíme strom za každou láhev, kterou si koupíte.
Vaše unikátní prodejní nabídka je jediná věc, ve které soutěžíte. Najděte ji a využijte při komunikaci vaší značky.
Jaká slova byste spojili s vaší značkou?
Najděte k vaší značce 3 až 5 přídavných jmen, která by mohla rezonovat s vaším publikem.
„chytrý, moderní, přehledný, jednoduchý, skvělý“
takto hovoříme my i naši klienti o FAPI
Pomůže vám to formovat vaši podobu komunikace v sociálních médiích a tón všech vašich vizuálních i slovních kreativ.
Jak již bylo řečeno, značka je víc než jen jméno. Osobnost, akce a pověst vaší značky jsou opravdu to, co udává název na trhu.
Jde o velké rozhodnutí, které bude mít vliv na vaše logo, vaši doménu, marketing a registraci ochranné známky.
Při vytváření se můžete inspirovat těmito přístupy:
Než se rozhodnete pro název vaší značky, ujistěte se, zda je také dostupná doména pro URL adresu vašeho webu.
Chytlavý slogan je příjemné „zboží“.
Je to něco stručného a popisného, co můžete vložit do vašeho titulku webové stránky, vizitky a kdekoliv jinde, kde máte málo místa.
Mějte na paměti, že můžete svůj slogan vždy změnit (společnost Pepsi prošla během posledních několika desetiletí více než 30 slogany).
Dobrý slogan je krátký, chytlavý a zanechává silný dojem.
Zde je několik způsobů, jak přiblížit psaní vlastního sloganu:
Na další fáze tvorby, zaměřené na grafickou podobu značky, se můžete těšit v druhém díle článku.
Inspirováno článkem ze serveru www.shopify.com
FAPI nabízí širokou škálu funkcí, které vám pomohou efektivně řídit vaše podnikání a soustředit se na to, co je opravdu důležité – na rozvoj vaší značky. S FAPI můžete snadno automatizovat prodejní procesy, spravovat fakturaci a udržovat přehled o svých zákaznících. To vše vám umožní věnovat více času kreativitě a strategii značky.
2. díl článku „Jak vytvořit vlastní značku“ si přečtěte tady.
Dobrý den, je mi za týden 14, a chtěl bych vlastní značku. Co proto můžu v tomto věku udělat ??
Chtěl bych mít svůj e-shop protože má YouTube kanál https://youtube.com/@jzdrimov?si=1I4PjCZsIYxCNS72
Dobry den , chci mít vlastní značku umělých řas . Ale nevím, jaké jsou podmínky řas při prodeji na trhu, jaká licence je nutná? Kde se vyrábí. Děkuji. Pomoc