V článku o autorském právu jsme připomněli, co všechno si na internetu nemůžete jen tak „půjčit“. Internet je ale také studnicí pokladů, které smíte pro propagaci firmy bez obav použít.
Obsah článku
Zdarma a legálně si můžete stáhnout fotky, fonty, vektory, grafiky, šablony, videa i zvuky. Nahlédněte s námi do labyrintu možností a využijte nástroje, knihovny i databanky, u nichž autorská práva řešit nemusíte.
Bude se vám hodit: Vektor je typicky kresba, ilustrace, barevná plocha (například červené kolečko), ikonka a také font (písmo). Vektor narozdíl od fotografií (tedy souborů s příponou .jpg, .jpeg, .png) lze zvětšovat bez ztráty kvality.
Designové nástroje Canva, Crello a Visme ocení každý, kdo nemá přesnou představu o grafice svého e-booku, facebookového postu, banneru, plakátu nebo instastories. Inspirujte se, vyberte si z tisíců šablon nebo si s pomocí jednotlivých prvků vytvořte vlastní design. Nástroje fungují online, bez nutnosti stahování aplikace do počítače. Jsou jednoduché, předem nic umět nemusíte. V základní verzi je vše zdarma bez časového omezení.
Pro své materiály tu najdete vektorové tvary, objekty, obrázky, snadno přizpůsobitelné grafy, jednoduchá videa, animace i zvuky. Vše můžete upravovat, doplnit vlastní grafikou i textem, do šablon vložit vlastní fotky a obrázky z fotobank (přímo z webových stránek přes Ctrl C a Ctrl V). Integrované fonty vám asi budou stačit, řada z nich má i českou diakritiku (háčky a čárky), můžete si ale dodat i vlastní font.
Výsledek vlastní kreativity si stáhnete v požadovaném formátu.
Ať už se rozhodnete pro kterýkoli z těchto nástrojů anebo pro všechny tři, můžete se spolehnout, že vytvořené podklady jsou legálně použitelné pro komerční účely i v základní, bezplatné verzi – autorská práva už řešit nemusíte.
Na stejném principu šablon a prvků pro tvorbu letáků, e-booků, podkladů pro sociální sítě a další materiály fungují i Lucidpress a Pictochart, ty jsou ale ve své bezplatné verzi výrazně chudší než jeho barevní a kreativní konkurenti.
Hledáte-li zajímavý vizuál na web nebo blog, budou se vám víc než šablony z designových nástrojů hodit fotobanky. Některé se specializují na fotky zdarma.
Fotografie a další prvky z databank zdarma nikdy nesmíte přeprodávat a nesmíte je zveřejňovat v negativním kontextu, jako je hanlivý obsah, nahota, násilí, nenávistné projevy, hazardní hry a podobně. Platí to i pro všechny fotobanky, které zde zmiňujeme.
Pamatujte si, že co vypadá dobře online (tedy na monitoru), nevypadá vždy dobře v tištěné podobě – nejvíc se to týká jpgů. Ve všech fotobankách i nástrojích vše stahujte v nejvyšší možné kvalitě. Pokud si u šablon můžete vybrat mezi JPG a PDF, volte PDF. Když víte, že obrázek nebudete používat jinde než na sociálních sítích, vystačíte si s malým JPG, na web používejte JPG střední velikosti do 200 kB.
Na svůj web nebo blog nedávejte ilustrační obrázky větší než 200 kB, zpomalovalo by to načítání stránek a pomalý web jen zbytečně odradí vaše návštěvníky. V programech na úpravu obrázků, které zmiňujeme níže, si fotografie na potřebnou velikost snadno zmenšíte.
Fotobanky, kde můžete všechny stažené podklady komerčně použít, libovolně pozměnit a neuvádět autora:
A ještě jedna možnost s vlastní licencí:
Ve všech ostatních fotobankách si vždy pozorně ověřte licenční podmínky. Ty určují, jak smíte stažené podklady použít. Pro různé podklady v jedné fotobance se mohou lišit.
Příklad: Největší a nejvyužívanější placená fotobanka Shutterstock nabízí ke stažení úctyhodné množství upravitelných vektorů, které svádí k tomu využít je pro účely firemního loga. To ale standardní licence neumožňuje. Pro použití staženého podkladu jako loga je nutno zakoupit exkluzivní, rozšířenou licenci.
Pokud stažené podklady z této fotobanky použijete pro tzv. editoriální účely (do zpravodajských článků), musíte pod fotografii uvést jméno autora a link shutterstock.com, podobně musíte postupovat i v případě staženého videa.
V mnoha databankách, které nabízejí vektory a fotografie, jako je např. freepik.com, musíte v případě bezplatného stažení uvést jméno autora, a to dokonce v přesně stanovené podobě.
V placených fotobankách se setkáte také s termínem royalty-free fotografie. „Free“ tu neznamená použití zdarma. Fotografii označenou royalty-free můžete po zaplacení používat doživotně, další použití (např. v jiném projektu) není vázáno na nový poplatek. Oproti tomu tzv. rights-managed fotografie můžete použít jen jednou pro konkrétní projekt, pro každé další použití je nutné zakoupit novou licenci.
Flickr je místo, kde objevíte zajímavé obrázky i uměleckou tvorbu. Není to fotobanka, ale sdílený prostor soukromých fotografií, 3D grafiky, kresby a malby převážně od amatérských tvůrců. Můžete tu ulovit neotřelý záběr i netradiční „umění“.
Většina zdejší tvorby není určena pro komerční použití. Při vyhledávání si ale můžete zaškrtnout volbu „Commercial use allowed“. Na stránce s vybraným obrázkem rozklikněte vpravo dole řádek ikonek s textem „All rights reserved“ nebo „Some rights reserved“ a dozvíte se, za jakých podmínek můžete materiál použít.
Stažené fotografie si můžete zdarma upravit a kreativně vylepšit, a tak se třeba šikovně odlišit od konkurence. Filtry v editorech fotky osvěží, propůjčí jim originální barevnost i náladu, ale taky třeba rozesmějí smutné tváře a postavám vylepší oblečení.
Obrázky můžete v editorech upravit na potřebnou velikost, zdeformovat, vyříznout a zkombinovat jednotlivé části nebo vyrobit montáž z prvků z různých fotografií (Photopea). Pozor, takto pracujte jen s fotografiemi, jejichž licence následnou úpravu nevylučuje.
Zkuste třeba:
Přemýšlíte jak svůj e-book odlišit od jiných? Chcete aby byl jedinečný a v těch tunách contentu, který přetéká internetem nějak vyniknul? Zkuste ilustrace, které navíc pořídíte zdarma na těchto stránkách:
Vypadají dobře na home page, na facebookovém profilu i jinde. Krátká, jednoduchá videa pro dokreslení atmosféry můžete vybírat i ze zdrojů zdarma.
Videobanky, ze kterých můžete všechny stažené podklady komerčně použít, libovolně pozměnit a neuvádět autora:
Videa zdarma i za poplatek (v rámci předplatného služby Premium – možnost zvolit ve vyhledávání), licenci naleznete přímo u každého videa (s atribucí i bez):
Zdrojů zvuků, které můžete přidávat do svých videí nebo na své stránky, najdete na webu nepočítaně, stáhnout si můžete buď zvukovou stopu nebo celou melodii.
Zkuste:
Už v článku o autorském právu jsme upozorňovali na to, že většina fontů, které najdete na internetu jako „free“, až tak úplně zdarma nejsou. Jejich bezplatné užití je většinou omezeno na soukromé účely (free for personal use, FFP licence) a jejich komerční licence často překvapí vysokou cenou.
Na rozdíl od fotek si fonty na webu autoři hlídají. Chcete-li se vyhnout komplikacím, vybírejte v bohaté knihovně Google Fonts, kde jsou všechny fonty zdarma pro jakékoliv použití.
Také v nástrojích typu Canva nebo WordPress se fontů z hlediska autorského práva nemusíte obávat – vše, co tu najdete, můžete komerčně použít, bez ohledu na to, jestli používáte placenou nebo bezplatnou verzi.
Chcete mít jistotu, že bude mít váš Google Font české znaky? Na stránce Google Fonts do políčka nahoře uprostřed s názvem „Sentence“ vepište slova s českou diakritkou (čířážé a podobně). Hned uvidíte, jestli se znaky u požadovaného fontu s diakritikou vepíšou, anebo je nahradí nevzhledné obdélníky (viz obr.).
Fonty, které jsou nainstalované ve vašem počítači, nejsou automaticky zdarma pro libovolné použití. Jejich licence jsou různé.
Další zajímavé a méně tradiční fonty zdarma:
Většina zahraničních fontů mimo Google Fonts nemá české háčky a čárky. Můžou se vám ale hodit třeba na logo.
I na tyto stránky se může nedopatřením dostat font s chybně uvedenou licencí. Vždy je lepší ověřit ji vyhledáním na internetu.
Licence definují a omezují použití dostupných materiálů. Nejčastějším licenčním omezením u zdrojů k volnému komerčnímu užití je požadavek na uvedení jména autora. Jindy vám licence přikáže, že fotku nesmíte použít pro branding.
Autoři si mohou omezení nastavit libovolně, každý zdroj proto může mít vlastní, unikátní licenci. Po třiceti letech internetu se už ale etablovalo několik nejrozšířenějších licencí pro užití zdarma, jsou to:
Vyzkoušejte všechny funkce co vám nabízíme na 14 dní zcela bezplatně. FAPI zjednodušuje vaše podnikání. S námi už nikdy nebudete muset složitě počítat tržby, dohledávat platby, vystavovat a posílat faktury a odpovídat na objednávkové emaily.
Už jste si vytvořili váš e-book a řešíte jak ho jednoduše prodávat, abyste s tím neměli zbytečně moc starostí? Využijte FAPI a my vás provedeme celým procesem v jednoduchém návodu.
Děkuji za zajímavý přehled a pokud máte zajímavý projekt, je tu ještě jeden způsob, jak získat fotografie zdarma. Zkuste oslovit přímo fotografa a nabídnout mu za snímek například odkaz a či nějakou jinou formu propagace. Spousta fotografů na to ráda přistoupí. Zvlášť pokud máte co nabídnout, například máte navštěvovaný web či slušný dosah na sociálních sítích.