Marketingové texty jsou důležitou součástí každého podnikání, ale psaní těchto textů může být náročné. V poslední době se však stává stále běžnějším využívání umělé inteligence pro vylepšení a zefektivnění psaní těchto textů.
V tomto článku se dozvíte, jak můžete využít AI pro generování nápadů na marketingové texty, optimalizaci klíčových slov a dokonce i pro tvorbu celých článků. Naučíte se také, jaké jsou nejlepší nástroje pro kreativní psaní s využitím umělé inteligence a jak je správně používat, aby byly vaše texty co nejefektivnější.[1]
Úvod výše napsala sama umělá inteligence (zkratkou se označuje jako AI). O ilustrační obrázek nalevo jsme požádali zase jinou AI.
První dva odstavce článku nám napsal chatGPT po zadání jednoduchého zadání: Napiš krátký úvod o maximálně 10 větách k článku na téma „Jak využít AI pro kreativní psaní marketingových textů“.
Texty nejsou ani originální, ani zvlášť poutavé, ale tvoří dobrý základ pro další práci s úvodem do celému tématu.
Zde nejde přeskočit krátkou vsuvku o tom, co je vlastně chatGPT. Název je složený ze dvou částí: slova chat a zkratka GPT. Chatem se rozumí textové komunikační rozhraní a GPT znamená:
A teď co to je, když to popíšeme polopatě – je to textově komunikující nástroj, který používá dopředu nastudovaná data a interpretuje je jako odpovědi na otázky kladené člověkem. Každou jemu položenou otázku rozkouskuje na malé části, které se snaží pochopit v kontextu, najít na ně v dříve nastudovaných datech smysluplnou odpověď a tu pak přirozeným jazykem odepíše.
Nástroj najdete na této adrese: https://chat.openai.com/chat.
Vývoj generativní umělé inteligence je, alespoň pro širokou veřejnost, v samotných počátcích. Pokud čtete tenhle text měsíc, rok nebo i déle po datu jeho vzniku (březen 2023), bude vám dost možná připadat legračně zastaralý. Integraci umělé inteligence nyní v rychlém tempu provádí velké softwarové firmy jako Microsoft (Bing), Google (Bard), Meta (LLaMa) a další jistě přibudou.[2]
Vývoj umělé inteligence bude dále zrychlovat a my budeme hledat další způsoby jak tyto nástroje využívat. Je jen na nás, nakolik to chápeme jako příležitost nebo ohrožení stávajících pořádků.
Nástrojů s umělou inteligencí existuje vícero, ale o dalších zajímavých si něco užitečného napíšeme až v dalších článcích.
Následující body jsme ale sepsali sami, bez zapojení umělé inteligence. Proč si myslíme, že byste měli uvažovat o tom, že chatGPT začnete používat?
A k tomu všemu si přičtěte obvykle to, že to potřebujete rychle a za nejmenší náklady (ideálně zdarma).
Jestli potřebujete podpořit body výše i posledním číslem o zájmu ostatních o chatGPT, tak k únoru 2023 oznámilo překonání mety 100 milionů uživatelů.
Nedostatek financí je potíž téměř každého začínajícího podnikatele (čest výjimkám). A tak i když máte dobrou myšlenku, nebo zajímavý projekt, tak samy o sobě se jen tak neprodají. Na to potřebujete oslovovat potenciální zájemce. A půjdete na to přes reklamu.
Jenže reklamní texty jsou spoustou psaní, které je potřeba promyslet, napsat & udělat oponenturu, korekce atd. Ať už vás tlačí čas, nebo jen chybí prvotní jiskra odkud začít, tak chatGPT je dobrý odrazový můstek.
Typický scénář je, že máte myšlenku, nebo zadavatelem určené téma, ale nemůžete dost rychle přijít na to, jak začít. Tady chatGPT snadno pomůže – stačí napsat stručné zadání. Vygeneruje vám odpověď s prvním námětem a vy máte odkud pokračovat s dalším rozvinutím tématu.
Projdete hotový výsledek a posoudíte, nakolik se shoduje s očekáváním. Můžete jej vzít tak jak je, nebo dál podrobněji upřesnit zadání a zeptat se znovu. Dotaz můžete také úplně změnit a zkusit popsat to, co chcete, úplně jinak.
Tohle často řeší každý zadavatel reklamy. Čas pro upoutání pozornosti potenciálního zákazníka je velmi omezený. A vymyslet dostatečně úderný text zabere čas, přitom vymyšlením to všechno teprve začíná. Hodí se mít tedy po ruce silný nástroj pro rychlé generování velké spousty variant obdobného textu, které potom budete zkoušet jak ten který funguje.
ChatGPT tady pomůže snadno tím, že jí představíme náš záměr vygenerovat např. 10 variací zadané věty a poskytneme jí pokyny jak chceme od sebe texty odlišovat.
Během chvilky získáme obměněné texty, ty pak stačí jen poupravit a můžeme rovnou konkrétně jít zkoušet jak které fungují.
Příklad: Napíšeme jednoduché zadání → napiš jednou větou o maximálně 8 slovech poutavý reklamní text o barefoot obuvi
Požádáme chatGPT o 10 variací textu -> vytvoř 10 odlišných variant předchozí věty
Díky obrovskému množství předem nastudovaných dat je chatGPT dobrý v ovládání gramatiky. A to i v češtině nebo slovenštině. Proto pokud víte, že pravidla pravopisu, stylistika nebo vůbec psaní nejsou vaší silnou stránkou, požádejte chatGPT o opravu chyb v hotovém textu.
Ukázka, kdy jsme předložili AI k opravě úmyslně zkomolený text s hrubkami:
ChatGPT můžete požádat o ucelené překlady hotových textů do cizích jazyků. Poradí si s nimi obstojně. O poznání hůř mu jdou překlady z cizího jazyka do češtiny.
Mezi kvalitou překladů jsou velké rozdíly podle toho, jaký nástroj použijete a o jaký text jde. Ale to je na jiný článek. Zároveň ChatGPT NYNÍ nepatří mezi ideální překladače, ale je to jedna z jeho funkcí, která se do budoucna zřejmě dál zlepší.
Pro generování překladů popisů produktů nebo překládání běžných textů nešlápnete vedle. Korekce rodilým mluvčím nebo zkušeným překladatelem je ale stále doporučená, u čehokoliv, co spolu s chatGPT vytvoříte.
Tenhle úkol je po člověka většinou nejotravnější. Je to svazování pravidly, která znamenají, že jeden a tentýž text musíte dokola číst a přepisovat, protože:
S tímhle umí chatGPT také snadno pomoct:
Práce s umělou inteligencí není samospásná. Ještě stále zatím platí, že kreativní, skutečně převratný nápad nebo myšlenka či zcela nový pohled na věc jsou zatím pro AI nedostupné.
Aktuálně je chatGPT velmi bystrý společník s širokou a hlubokou paletou znalostí, který se pečlivě učil na tématech už člověkem popsaných. Prošel a zná témata popsaná v odborných vědeckých pracech, v populárních článcích, novinových textech i v literatuře.
Proto hodně ví a umí se líbivě vyjadřovat. Ale zároveň umí přesvědčivě popisovat a tvrdit holé nesmysly a stejně tak umí působivě lhát. Zkuste chatGPT např. požádat o odborný esej na téma „důsledky placatosti planety Země“ a dostanete ho, byť placatost Země je jasně vyvrácený nesmysl.
Vždy myslete na to, že cokoliv s chatGPT vytvoříte, musíte zkontrolovat. Stále je to člověk, kdo je zodpovědný za publikované výstupy. Ať už jde o kontrolu čísel, faktů, nebo gramatiku.
Když model srozumitelně požádáte, a on má k dispozici data, můžete společně vytvořit i další typy praktických výstupů:
Požádali jsme chatGPT o vypsání tabulky s výsledky fotbalových zápasů. Zde jde sice jen o hypotetické výsledky a tabulka je smyšlená, ale pro ukázku:
Také jsme model požádali o vytvoření SVG ve tvaru hvězdy:
O některých tématech se chatGPT odmítá bavit. Nebude s vámi probírat postup na výrobu zbraní, výrobu výbušnin a jiná nelegální nebo společensky vysoce škodlivá témata.
Výrobní postupy, návody nebo recepty na téměř cokoliv sice umí tvořit, ale často v nich chybuje. Pro vaření může radit nesmyslné ingredience, pro opravu počítače navrhne použít nevhodné komponenty apod.
Obdobně zatím AI neumí dostatečně spolehlivě poradit s tvorbou kódu a skriptů. Nemůžeme ji zatím spolehlivě požádat o vytvoření webových stránek, nebo vytvoření skriptů, které by například přidaly do prodejních formulářů FAPI novou funkci.
O limitech nástroje si můžete podrobněji přečíst rovnou na webu vývojářů OpenAI zde (v angličtině).
ChatGPT je zatím stále k dispozici ve verzi zdarma, stejně jako v placených tarifech. Placená verze umožňuje rychlejší získávání odpovědí, dostupnost nástroje i v časech, kdy je vysoká poptávka ostatních uživatelů a rychlejší přístup k novým funkcím.
Není jasné jak se budou v budoucnu řešit autorská práva u generativní spolupráce člověka a umělé inteligence. Ať už s ní tvoříte grafiku, texty, tabulky nebo počítačový kód, není jasná shoda na tom, komu patří práva k takovému výtvoru.
Umělá inteligence se učila (trénovala) na obsahu vytvořeném člověkem, který často sám o sobě je, byl by, nebo vůbec nemusí být chráněný autorským právem. Zatím neexistují jednoznačná pravidla, která by jasně určila, komu patří práva k nově vygenerovanému obsahu.
Co lze zatím doporučit, je minimálně stručné popsání toho, jaké nástroje a v jakém rozsahu jste pro vytvoření obsahu použili. Obdobně jako se dnes pracuje se zdroji vytvořenými člověkem.
Podle informací, které známe v okamžiku vydání článku, ani Microsoft, ani Google nepřihlíží ke způsobu vygenerování obsahu, pouze posuzují jeho užitečnost a přidanou hodnotu pro čtenáře. Konkrétní zdroj najdete přímo u Google zde [4].
Ve zkratce jde o to, zda je cílem obsahu uměle manipulovat s výsledky, nebo poskytnout relevantní obsah, který má pro čtenáře význam a poskytuje kvalitní odpověď. Pokud generujete kvalitní obsah, bez ohledu na jeho zaměření, tak použití generativní umělé inteligence je v souladu s aktuálními podmínkami.
Pokud generujete obsah s cílem zahltit výsledky nebo jinak zmanipulovat hledanost relevantního obsahu, je to špatně a porušujete pravidla s rizikem penalizace.
[1] První dva odstavce článku obsahují věty vygenerované nástrojem chatGPT v. Feb 13. Snímky obrazovky pocházejí z téže verze nástroje.
[2] zdroj: Yahoo Finance, 10.3.2023, dostupné online – URL
[3] zdroj: Twitter, 10.3.2023, dostupné online – URL
[4] zdroj: Google, 14.3.2023, dostupné online – URL