Častým požadavkem na úpravu našeho nástroje FAPI dříve bylo upravení prodejního formuláře tak, aby uměl nejen single-page checkout, ale také dvoukrokové rozdělení prodejního formuláře, tedy aby se prodejní proces (někdy se také setkáte s výrazem „funnel“) rozdělil na dva vzájemně navazující kroky:
sběr osobních údajů o nakupujícím
samotnou objednávku
Někdo argumentuje pro, někdo proti vícekrokovému objednávání. Ukážeme si proto na příkladu přímo z naší vlastní praxe jaké výsledky měl jednokrokový a dvoukrokový formulář a shrneme si, co a jak může pomoci u toho či onoho způsobu rozložení prodejního procesu.
Menší počáteční bariéra – rozdělení nákupního procesu snižuje pocit překážek v nákupu, protože uživatelé musí zpočátku vyplnit méně polí, což obvykle vede k vyšší míře zahájení procesu nákupu.
Možnost segmentace – první krok může sloužit k získání základních informací o potenciálních zájemcích, což i při nedokončeném nákupu lze využít k následné komunikaci (opuštěný košík).
Lepší zážitek pro mobilní uživatele – dvoukrokový proces je přívětivější pro uživatele na mobilních zařízeních. Navigace mezi samostatnými kroky je jednodušší než projíždění delší stránky.
Zvýšení angažovanosti – postupné vyplňování dvoukrokového formuláře může u uživatelů zvýšit pocit investice do procesu, což zvyšuje pravděpodobnost dokončení nákupu.
Čistší design prodejní stránky – jednodušší první krok objednávkového formuláře působí na graficky propracovaných i střídmých webových stránkách lépe.
První část dvoukrokového formuláře
Nevýhody:
Riziko odchodu – každý další přechod mezi navazujícími kroky představuje potenciální bod, kde se potenciální nakupující mohou rozhodnout proces opustit.
Složitější navigace – obzvláště méně zběhlí nakupující mohou mít potíže s orientací v procesu, pokud není jasně vizualizován průběh a počet kroků, nebo není zcela zřejmé, že jde o první krok k vyplnění objednávky.
Menší množství informací v prvním kroku – na rozdíl od eshopu nebo jednokrokového formuláře není prostor pro vysvětlení ceny, zobrazení náhledových obrázků nebo možností dopravy a platby. Pokud tyto informace hrají v rozhodování potenciálního nakupujícího významnou roli, je třeba je srozumitelně sdělit před započetím nákupu.
Jednokrokový prodejní formulář
Výhody:
Jednoduchost – potenciální nakupující vidí vše na jedné stránce, což zjednodušuje proces rozhodování, snižuje možnost zmatení a omezí snahu vracet se z prodejní stránky jinam, jen aby si dohledali informace.
Vyšší konverzní poměr – snížení počtu kroků může vést k vyššímu procentu uživatelů, kteří proces dokončí, protože nejsou nuceni přecházet mezi vícero kroky. Tahle výhoda je ale závislá na tom, jak složitá by byla alternativa. Rozdíl v konverzním poměru mezi jedním a dvěma kroky nákupu není tak velký, jako by byl mezi jedním a čtyřmi kroky, nebo dvěma a čtyřmi kroky apod.
Snazší optimalizace – je jednodušší sledovat chování uživatelů na jedné stránce a identifikovat oblasti pro zlepšení, což usnadňuje optimalizaci konverzního poměru, vztahující se ke konkrétním změnám.
Nevýhody:
Přetížení informacemi – příliš mnoho prvků na jedné stránce může být pro některé uživatele ohromující, což může vést k nižší míře dokončení.
Nižší rychlost načítání – obsahově bohatší stránka může mít delší dobu načítání, což může odradit některé uživatele, zejména na pomalejším internetovém připojení nebo mobilních zařízeních.
Ztráta potenciálního zákazníka při nedokončeném nákupu – neodesláním nákupu z jednokrokového formuláře nezískáte žádný kontakt na potenciálního nakupujícího.
Jakých výsledků jsme dosáhli v praxi?
Dlouhodobě jsme za stejných podmínek provozovali a porovnávali výsledky dvou funnelů. Reklamy, vzhledy a texty tlačítek i popisy na prodejní stránce jsou shodné. Rozdíly jsou na vrub jen tomu, zda prodejní formulář fungoval jako jedno, nebo dvoukrokový:
Porovnání obou verzí formulářů
Zatímco u jednokrokového jsme dosahovali dlouhodobě konverzního poměru 7,5 %, tak u dvoukrokového to bylo výrazně více -> 12,9 %. A to jsou čísla zcela dokončených objednávek.
Dvoukrokový formulář měl celou dobu pro nás výhodu i v tom, že umožňoval oslovit zájemce, kteří skončili jen odesláním prvního kroku, a již nedokončili celý nákup. Díky získání kontaktu jsme mohli potenciálního nakupujícího oslovit se „zapomenutým nákupem“ a úspěšnosti prodeje tak ještě dál pomoci.
Shrnutí zjištěných informací
Snažte se mít na paměti, že každé podnikání a cílová skupina jsou jiné. Kdykoliv můžete, testujte v reálném provozu a porovnávejte, které typy prodejního formuláře mají lepší výsledky. I pouhé přepnutí z jednokrokového na dvoukrokový formulář (nebo naopak) mohou výrazně proměnit úspěšnost prodejů.
Volba mezi dvoukrokovým a jednokrokovým funnelem závisí na:
konkrétních cílech webu,
charakteru produktu nebo služby
a zejména na předpokládaném chování cílové skupiny.
A/B testování může být významně užitečné pro určení, který typ prodejního formuláře je pro vaše potenciální zákazníky nejvhodnější a přinese nejlepší výsledky. Obecně platí, že dvoukrokový proces může být vhodnější pro složitější nákupy nebo když je důležitá segmentace uživatelů, zatímco jednokrokový proces může být lepší pro jednoduché nákupy s důrazem na rychlost a pohodlí, či pro impulzivní nákupy.
Jak vám nástroj FAPI pomůže s prodejními formuláři?
V nástroji FAPI máte možnost snadno vytvořit jak jednokrokový, tak dvoukrokový prodejní formulář. Díky intuitivnímu editoru si můžete zvolit, který z těchto typů formulářů lépe vyhovuje vašim potřebám. FAPI vám umožní nastavit jednotlivé kroky procesu a sledovat konverze pro lepší vyhodnocení výsledků. Navíc nabízí integraci platebních bran, takže zákazník snadno dokončí celý nákupní proces.
S FAPI můžete experimentovat s oběma variantami a najít tu, která generuje nejlepší výsledky pro váš typ podnikání.
Cookies jsou malé soubory, které se dočasně ukládají ve vašem počítači a pomáhají nám k lepší uživatelské zkušenosti na našich stránkách. Cookies používáme k personalizaci obsahu stránek a reklam, poskytování funkcí sociálních sítí a k analýze návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních sítí, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Ze zákona můžeme na vašem zařízení ukládat pouze soubory cookie, které jsou nezbytně nutné pro provoz těchto stránek. Pro všechny ostatní typy souborů cookie potřebujeme vaše svolení. Budeme vděční, když nám ho poskytnete a pomůžete nám tak, naše stránky a služby zlepšovat. Svůj souhlas s používáním cookies na našem webu můžete samozřejmě kdykoliv změnit nebo odvolat. Více informací