Čím více roste vaše podnikání, tím více emailů budete dostávat. Hromadit se začnou všechny typy zpráv:
Dokud jde o desítky zpráv denně, nejspíš je zvládnete všechny přečíst tentýž den a jen některé budete nechávat „na potom“, abyste je vyřešili za týden nebo za měsíc.
Ale co až těch zpráv budou stovky nebo tisíce denně? Jen pročíst předměty zpráv zabere pěkných pár minut a to vám ukrajuje čas na zpracování té opravdu důležité pošty.
V tomhle článku si tak projdeme několik užitečných tipů, jak si můžete takový stav chytře automatizovat a roztřídit si příchozí poštu snadněji a rychleji. Podíváme se na dostupné možnosti zrychlující psaní a zpracování zpráv a na užitečná rozšíření.
V článku konkrétně rozebíráme možnosti poštovní schránky gmailu, ale většinu možností budete mít dostupnou i v jiných schránkách jiných poskytovatelů.
Pomocí zkratek zásadně ušetříte čas tím, že nebudete muset neustále sahat na myš a hledat kurzorem tlačítka. Stisknete kombinaci dvou nebo tří kláves a požadovaná akce se ihned provede.
Aktivace zkratek: Než začnete zkratky využívat, musíte je nejprve aktivovat. V Gmailu najděte ozubené kolečko > Zobrazit všechna nastavení > Nastavení > sekce Klávesové zkratky > zaškrtněte možnost „zapnout“. Po uložení změn jsou zkratky připraveny k použití.
Úplný seznam zkratek pro Gmail najdete v češtině zde. Za sebe mezi těmi nejpraktičtějšími vidíme:
Pozn. pokud používáte Mac, tak Ctrl nahraďte znakem Cmd (⌘)
Dvě funkce pro digitální věk. Naprosto klíčové pro udržení si přehledu nad stovkami emailů denně. Gmail nabízí štítky a složky, které umožňují třídit a organizovat emaily podle kategorií, projektů nebo třeba podle důležitosti.
Fungují jako kategorie, nebo hashtagy. Na rozdíl od složek můžete každému emailu přiřadit více štítků najednou. Nový štítek vytvoříte v levém panelu. Vyberte „Více“ a klikněte na „Spravovat štítky“. Zadejte název a potvrďte.
Přiřazení štítku: Označte email a klikněte na ikonu štítku nahoře. Vyberte příslušný štítek z nabídky.
Prohlížení emailů podle štítků: V levém panelu klikněte na název štítku a zobrazí se vám všechny emaily s tímto štítkem.
Možná se to nezdá jako zásadní funkce, ale ještě vyčkejte. S pomocí filtrů a automatizací se štítky stanou nepostradatelným pomocníkem.
Pojem „složky“ v Gmailu může být trochu matoucí, protože Gmail vlastně nepoužívá tradiční systém složek, jak jej známe z jiných emailových klientů. Místo toho se Gmail spoléhá na kombinaci štítků a zobrazení k organizaci emailů. Nicméně s tímto systémem štítků je možné rychle napodobit tradiční složkovou strukturu.
Využití „složek“, vytvořených s pomocí štítků, je v Gmailu otázkou osobní preference. Tento způsob složek ze štítků umožňuje udržet Doručenou poštu (což je jediná skutečná složka v Gmailu) přehlednou a soustředit se jen na aktuální a nezpracované emaily.
Aliasy jsou superschopnost google emailu. Alias je varianta vaší hlavní emailové adresy, která rozšiřuje adresu o nějaké další znaky, které pak jde používat pro sledování a třídění příchozí pošty.
Máme např. adresu fapi@gmail.com. Ta je hlavní a to je skutečný tvar našeho emailu. Ale pomocí aliasů můžeme vytvořit spousty jiných tvarů téže adresy fapi@gmail.com:
Tyhle rozšířené alias adresy pak používáme tam, kde se to hodí. Při objednávání používáme fapi+faktury@gmail.com jako fakturační email, fapi+tracking jako komunikační email. Pro IT služby, aplikace, monitoring sítě aj. používáme fapi+server@gmail.com.
Všechny tyhle aliasy vždy dorazí do téže schránky fapi@gmail.com. Ale pomocí filtrů si je snadno roztřídíme už na vstupu a budeme je označovat štítky, přeposílat kolegům apod:
Filtry umožňují nastavit detailní pravidla pro třídění pošty podle různých kritérií, a pak se zprávami, které odpovídají výběru provádět širokou paletu dalších akcí.
Vstupní filtry jsou:
Pravidla pro zpracování vyfiltrovaných zpráv pak jsou (vybíráme jen ta hlavní):
Síla filtrů spočívá právě v možnosti používat najednou štítky, aliasy (jako adresy příjemce) a ty kombinovat s dalšími vstupními filtry pro precizní specifikování toho, jaké emaily hledáte.
Pravidelnou poštu tak jednoduše odfiltrujete a přesměrujete jinam, nebo rovnou označíte jako vyřešenou, apod.
Příklady jak je použít:
Může se zdát, že to jsou pouze drobné vychytávky, které toho zase tak moc nezmění, ale pokud je všechny zkombinujete, ušetříte si spoustu práce, času, energie a nervů.
Kdykoliv vám aktuální možnosti Gmailu nestačí, prozkoumejte Google Workspace Marketplace. Jsou zde stovky bezplatných rozšíření (add-onů) pro nové možnosti a funkce v emailové schránce.
Ty mohou přidávat jednoduché i složité funkce, od změny barev až po připomínání nevyřízené důležité pošty, sledování toho, zda a kdo zprávu otevřel apod.
Zkuste třeba GPT asistenta, který pomáhá psát rychle emaily pomocí AI, nebo rozšíření pro sledování a měření času stráveného nad jednotlivými zprávami.
S FAPI se vaše e-maily budou posílat doslova samy. Navíc můžete využít vlastních přednastavených e-mailových šablon a práci vám ušetří i přímé napojení na nástroje pro e-mail marketing (jako třeba SmartEmailing). Stejně tak FAPI propojíte s SMS bránou a můžete tak plně automatizovat zasílané SMS zprávy pro klienty.