Co potřebujete vědět pro porážku svých konkurentů

banner_analyza_konkurence

Abyste věděli, jak porazit své konkurenty, musíte nejprve vědět, kdo jimi skutečně jsou.

Víte tedy, kdo je vaším top konkurentem? A pokud ano, je to proto, že vy si myslíte, že víte kdo jsou, nebo proto, že je jako vaši konkurenci vnímá váš ideální klient?

Klienti samozřejmě vnímají rozdíly mezi konkurenty a vy proto musíte vědět, co vaše klienty přitahuje. Tak můžete ve svém marketingu zvýraznit svá pozitiva a hledat způsoby, jak překonat skutečná i domnělá negativa.

Pojďme si udělat 3 jednoduchá cvičení, která vám pomohou zodpovědět mnohé otázky, jejichž odpovědi byste měli znát:

1. Vaši protivníci

Začněte tím, že nejprve identifikujete 5 až 10 přímých konkurentů. Kdo je s vámi srovnatelný v nabídce, kvalitě a ceně služeb? 

Nezapomeňte však na své nepřímé konkurenty. Ti sice nenabízejí stejné služby jako vy, ale váš ideální klienti vidí jejich nabídky jako alternativu k těm vašim. 

Při analýze konkurence si položte tyto otázky a odpovědi si zaznamenejte.

  • Jakou službu/y nabízejí? 
  • Jaké je jejich hlavní zaměření?
  • Pokud lze váš trh rozdělit na kategorie (například: začátečník, středně pokročilý, expert), na kterou skupinu se zaměřují? Můžete se zaměřit na skupinu, na kterou se oni nesoustředí, a zůstat stále profitabilní? 
  • Jaké výhody poskytují? Nesnažte se kopírovat výhody vaší konkurence, pokud nejste schopni je dělat lépe.
  • Jaké je hlavní poselství, které ve svém marketingu komunikují? 
  • Jakou mají ve vašem odvětví pověst a image? Dokážete si vytvořit vlastní pozici, která je od té jejich odlišná? 

2. Vaši oblíbenci

A teď si udělejte seznam svých oblíbených firem. Zeptejte se sami sebe, proč nakupujete u nich a ne u jejich konkurence.

  • Je to jejich nabídka?
  • Kvalita služeb?
  • Spolehlivost?
  • Zdvořilost?
  • Ceny?
  • Co dalšího? Jaké je jejich místo na trhu oproti jejich konkurentům?

Co z věcí, které se vám na nich líbí můžete uplatnit ve svém vlastním podnikání?  

3. Tam už nikdy

Až takový seznam dokončíte, udělejte si nový seznam a naopak si vzpomeňte na firmy, od kterých byste již nikdy nic nekoupili.

Proč? Co se stalo, že je takto vnímáte? A jaké ponaučení si z toho můžete vzít pro své vlastní podnikání? 

Skrze mysl vašich klientů se tímto způsobem snažíte najít skulinu pro svůj vlastní business.

Prohlédněte si webové stránky svých konkurentů, tiskové zprávy, případové studie, články a jiné propagační materiály a zjistěte, jak oslovují klienty a prezentují se před nimi.

Udělejte krok navíc

Po tom, co provedete základní analýzu konkurence popsanou výše, můžete se vydat ještě dál.

Jedním z nejefektivnějším způsobů, jak být lepší než konkurence, je skutečně se vydat alespoň o krok dál, než jsou ostatní. Stačí se jen víc zamyslet, odpovědět na tyto otázky a být trochu kreativní.

O svých konkurentech byste proto také měli ještě vědět: 

  • V čem jsou dobří? 
  • Jaké mají silné stránky? Nabízejí záruky? Mají propracovanější nabídku? Jsou finančně silnější?
  • Jaké segmenty, potřeby nebo příležitosti v rámci vašeho trhu ignorují?
  • Jaké online prodejní nástroje používají
  • Co dělají průměrně nebo dokonce špatně? 
  • Proč od nich klienti rádi nakupují? 
  • Proč od nich klienti odešli? 
  • Děláte něco, co vaše konkurence nemůže okopírovat nebo nedokáže dělat lépe? 
  • Co naopak dělají lépe než vy a vy toho nejste schopni dosáhnout? 
  • Dějají něco, co by mohlo přetáhnout vaše klienty? 
  • Jak rychle, kvalitně a efektivně jsou schopni svým klientům prodat a obsloužit je? 
  • Jak naceňují své služby? Jak jsou vaše ceny srovnatelné? Pokud za stejné služby požadujete vyšší cenu, jste schopni dokázat svou přidanou hodnotu? A pokud požadujete méně, jste schopni dokázat, že vaše kvalita je stejná? 
  • Co je přidaná hodnota jejich produktů a jaké další služby poskytují, aby přitáhli co nejvíce klientů? (speciální nabídky, záruky, bonusy, speciální platební plány…?)
  • Jaké mají slabiny? 

Potřebujete jasný obraz svých konkurentů a toho, jak fungují a prodávají dnes. Zároveň s nimi ale musíte držet krok i v budoucnu.

Takže si teď pro každého z nich založte složku a sledujte jejich změny, které pro vás mohou znamenat buď příležitost, nebo hrozbu.

A hlavně těchto informací využívejte k jasnější profilaci vaší firmy a ke zlepšovaní vašich služeb.

Ohodnoťte tento post
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů