Elektronická evidence tržeb ve FAPI

EET

Elektronická evidence tržeb (EET) je téma, které již nějakou dobu čeří vody nejen podnikatelského prostředí. Protože termín spuštění EET již klepe na dveře, v tomto článku přinášíme všechny nezbytné informace, které vám pomohou začlenit EET do vašeho byznysu s minimální námahou a bez zbytečných komplikací.

Více informací k problematice EET najdete na oficiálních webových stránkách projektu elektronické evidence tržeb.

Jak EET funguje?

Cílem zavedení elektronické evidence tržeb je zamezit krácení daní tím, že veškeré tržby prodejců zboží a služeb budou elektronicky evidovány. Každý prodejce tak bude povinen odeslat datovou zprávu s údaji o každé uskutečněné tržbě na server Finanční správy a zároveň vydat zákazníkovi účtenku opatřenou unikátním kódem.

Celý proces fungování EET znázorňuje následující schéma:

EET - jak to funguje

  1. Podnikatel při prodeji zašle datovou zprávu o transakci finanční správě.
  2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s vygenerovaným unikátním kódem.
  3. Podnikatel vystaví účtenku (opatřenou unikátním kódem).
  4. Zákazník obdrží účtenku.
  5. Evidenci dané tržby si zákazník, popř. podnikatel může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy.

Zdroj: Finanční správa

Koho a čeho se EET týká?

EET se týká všech podnikajících subjektů a jejich příjmů z podnikatelské činnosti, které byly uhrazeny v hotovosti, šekem, směnkou, popř. jinými obdobnými způsoby, např. stravenkou.

Evidenci tržeb tedy nepodléhá například platba bankovním převodem z účtu na účet.

Aktualizace: Rozhodnutím Ústavního soudu (nález ÚS ze dne 12. prosince 2017 sp. zn. Pl. ÚS 26/16) se od 1. 3. 2018 ruší povinnost evidovat tržby uskutečněné platební kartou, a to jak prostřednictvím platební brány, tak i prostřednictvím platebních terminálů.

(Protože EET je záležitost vycházející z české legislativy, slovenských podnikatelů a firem se netýká.)

Od kdy se EET spouští?

Podnikatelé se do EET budou zapojovat v závislosti na oboru své činnosti postupně podle následujícího harmonogramu:

1. fáze: od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
2. fáze: od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,
3. fáze: od 1. března 2018 – ostatní činnosti s výjimkou těch ve 4. fázi, např. svobodná povolání, doprava, zemědělství,
4. fáze: od 1. června 2018 – vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Pro ověření termínu, od jakého se vás elektronická evidence tržeb týká, doporučujeme zjistit vaše zařazení do příslušné kategorie standardní klasifikace ekonomických činností Evropské unie (CZ-NACE) a porovnat je s podrobným harmonogramem spuštění EET.

Aktualizace: Ústavní soud zrušil původně navrženou 3. a 4. fázi EET. Tržby spadající do těchto fází jsou tedy zatím z EET dočasně vyloučeny. Jejich evidenci upraví novela zákona o evidenci tržeb. 

Jaké technické vybavení EET vyžaduje?

V souvislosti s technickým řešením EET se na trhu vyrojilo obrovské množství zařízení nejrůznějšího typu – pokladny s dotykovým displejem, jednoduché registrační pokladny s integrovanou tiskárnou, programy pro PC či mobilní aplikace včetně speciálního příslušenství apod.

Jestliže veškeré své prodeje realizujete prostřednictvím FAPI, velkou výhodou pro vás je, že nepotřebujete pořizovat již žádné další technické či programové vybavení.

Vystačíte si totiž s funkcí EET, kterou jsme do FAPI začlenili.

Kolik mě bude EET stát?

To nejlepší nakonec… Podnikatelé si s EET velmi často spojují obavy z nemalých nákladů, které s sebou zavedení EET nese.

Pokud využíváte k prodeji svých produktů či služeb FAPI, nezaplatíte za zavedení a provoz EET ani korunu!

Veškerá funkcionalita týkající se EET je integrována přímo v aplikaci FAPI. Po počátečním jednorázovém nastavení se tedy můžete opět nerušeně věnovat svému byznysu a nezbytnou administrativu přenechat automatu.

Všechny potřebné informace k nastavení a fungování EET ve FAPI jsme pro vás přehledně popsali v nápovědě.

A protože je kolem EET stále mnoho nejasností a otazníků, zůstáváme i nadále ve střehu a informace k tomuto tématu budeme postupně aktualizovat.

Ohodnoťte tento post
Komentáře
  1. Pavel napsal:

    Meli by jste to bojkovat vy paka a ne kolaborovat s Babisem.

    • Petr napsal:

      Sám si pako, protože nic nevíš. Fapi je program, který pomáhá mnohým s prodejem a protože je tam možnost platit kartou, podléhá to EET, magore.

      • Pavel napsal:

        Vim o tom nejmene co ty. Mam nekolik firem vcetne eshopu. Obraty mnoho milionu. Ac by mi to mohlo byt jedno protoze nas se to nedotkne jsme od zacatku striktne proti. Takove svinstvo nehodlam podporovat. Ten kdo si na tom dela byznys je kolaborant 🙂

        • Miroslav Sázovský napsal:

          Nesouhlasím s vámi Pavle. Nemyslím si, že by někdo, kdo uctívá, respektuje a užívá si zákony a předpisy země, společnosti nebo spolků, ve kterých žije a je jejich součástí by byl kolaborant nebo pako. Lidé, kteří to tak dělají, jsou plně v integritě se svým životem. Každý z nás má svobodou volbu odejít, stěžovat si, nadávat nebo začít žít v integritě se způsobem svého bytí a se způsobem svého jednání. Vaše komentáře se mi nelíbí, protože jen nadáváte, ale nedáváte žádné řešení, jak změnit situaci. Řekněte nám více o návrhu řešení, které by mohlo situaci změnit! Stěžování si, nikdy nic nezměnilo.

          • Pavel N napsal:

            Máte pravdu, stěžování nikam nevede, ale přesto je to spolu s brbláním v Česku národní sport zejména v hospodách 😉 Řešení? To se přece nabízí samo! Zvlášť když prodávám online služby nebo digitální produkty, tak přece vůbec nemusím sídlit v Česku! Jen v Evropě je několik zemí, které se chovají k podnikatelům mnohem vstřícněji a přátelštěji než Česko! Proč se všichni jako ovce registrují v Česku a nechávají se šikanovat úředníky a buzerovat oligarchou Babišem???

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů