Čtyři hodiny smolíte geniální e-mail, stokrát ho přepisujete, dokud nejste naprosto spokojeni. Zařadíte ho do své newsletterové kampaně a po měsíci vidíte, že ho nikdo ani neotevřel.
Proč? Zapomínáte na jednu prostou skutečnost. Obsah newsletteru není to první, co jeho příjemce vidí.
V tomto článku se zaměříme jednu z nejdůležitějších metrik e-mail marketingu: Open rate, tedy míra otevření e-mailu, je číslo, které by vás mělo zajímat jako první.
Než začnete řešit přepisování obsahu, zkuste se podívat na jeden jediný řádek vašeho e-mailu – ten, který se objeví v doručené poště. Ten totiž rozhoduje o tom, zda si jej lidé otevřou, nebo ne. Co na něm je?
Který mail otevřete spíše? Od info@fapi.cz nebo od Radima z FAPI? Nikdo nemá chuť číst automatické e-maily, udělejte tedy vše pro to, aby tak nepůsobily.
Ve jménu odesilatele uvádějte vždy svou firmu a i své jméno, ať si e-mail příjemci mohou spojit s konkrétní osobou.
Vymyslet skvělý předmět e-mailu může zabrat klidně tolik času, co napsání celého newsletteru. Dejte si na něm opravdu záležet. Jak by měl vypadat?
Podívejte se na e-maily, které chodí od týmu Pavla Říhy k projektu Placen za existenci:
Všimněte si, jak jsou jejich předměty napsány:
Nebojí se používat ani bombastická zvolání, vykřičníky, kapitálky a emotikony. Tenhle styl psaní se ale nehodí pro každé publikum. Předmět je však ideální pro A/B testování.
Vyzkoušejte si, co na vaše adresáty nejlépe funguje. Rozdělte si je do několika skupin a na každou pošlete e-mail s jiným předmětem.
Nepište příliš dlouhé předměty. Ideální délka předmětu je 41 znaků. Většina lidí totiž dnes čte e-maily na mobilních telefonech.
Na co i Pavel Říha zapomíná? Na náhled. To je ten kousek textu, který se zobrazí za předmětem.
Necháte-li práci na robotech, Gmail, Seznam, Outlook i další automaticky použijí většinou začátek nebo konec e-mailu. Nejčastěji se tu tak setkáte s nic neříkajícím úryvkem, pozdravem, kusem URL adresy nebo větičkou: „Pokud se vám e-mail nezobrazuje správně, klikněte sem.“ A to je vysloveně promarněná příležitost.
Náhled e-mailu má totiž stejnou sílu jako předmět – láká k přečtení a uvozuje celý text. Přistupujte k němu stejně jako k perexu v blogovém článku. Shrňte v něm pár slovy, co se čtenáři v e-mailu dozvědí.
Některé nástroje pro e-mail marketing umožňují náhled e-mailu snadno upravovat. Například v MailChimpu jej najdete pod názvem „Preview text“. Jinde si budete muset pomoci fíglem.
Náhledový text stačí vložit před hlavičku e-mailu. Napsaný může být klidně drobným písmem. Jeho délka nemusí překročit 100 znaků. Většina e-mailových klientů v náhledu zobrazí 35–90 znaků.
Máte newsletter s krásným rámečkem, plný barviček ,tlačítek a obrázků? Tak to jste na nejlepší cestě do koše s nevyžádanou poštou.
Jedním z nebezpečí, číhajících na vaše e-maily, jsou algoritmy, které slouží k filtrování spamu. Pokud váš e-mail vizuálně připomíná spam (a nedej bože obsahuje ještě nějakou přílohu), zvyšujete pravděpodobnost, že si jej se spamem spletou.
Další věc je, že i mnozí příjemci jsou na přeplácané e-maily alergičtí a nemilosrdně je mažou.
Chcete-li se vyhnout spamu, skryjte se před roboty. Pište obyčejný newsletter, který bude připomínat e-mail od kamaráda. Žádné obrázky, nejlépe černý text na bílém pozadí.
Nebojte se v e-mailu příjemce přímo vyzvat, ať si vás uloží do bezpečných odesilatelů. Tak si navždycky zajistíte místo v doručené poště.