Kdo je váš ideální zákazník? Tuto otázku byste si měli položit už při zakládání svého byznysu. Pomůže vám nejen s prodejem, ale i se samotným vymýšlením vašich produktů. Spousta podnikatelů totiž udělá tu chybu, že si vysní své podnikání, vrhnou se na něj po hlavě, jen aby posléze zjistili, že po jejich produktech na trhu neexistuje relevantní poptávka.
Každý je přesvědčený o tom, že svou cílovou skupinu zná. Ale odkud? Jejich ideální zákazník je postavený na vodě, je vysněný stejně jako jejich byznys. Abyste jej poznali, musíte mít tvrdá data. Kde je sehnat?
Nejlepším zdrojem jsou na tohle tematické Facebookové skupiny a různá diskuzní fóra. Najděte si svou komunitu, vstupte do ní a zjistěte se, kdo jsou její členové a co řeší. A nebojte se jich na to přímo zeptat. Rovnou jim nabídněte pomoc, budujte si klientelu.
Takže na koho cílíte? Nespokojte se jen s vyplněním pohlaví, věku, dosaženého vzdělání, práce a rodinného stavu. Pronikněte do hlubin duše svého ideálního zákazníka.
Nebojte se být absolutně konkrétní. Čím více profil ideálního zákazníka zúžíte, tím efektivnější vaše prodejní stránka bude, protože se na ni dostanou přesně ti, jichž se váš produkt týká (a neříkejte, že váš produkt je tak nějak pro všechny – to znamená, že ve finále není pro nikoho).
Vytvořte si více profilů. Na každý z nich můžete cílit vlastní, specifickou kampaň, s jinou reklamou a jinou prodejní stránkou.
Proč by vás měl ideální zákazník tak zajímat? Protože bez něj dobrou prodejní stránku nenapíšete. A bez dobré prodejní stránky nebudete mít ani zdaleka takové zisky, jaké byste mít mohli.
Základem fungujícího byznysu je dobré zacílení. Představte si, že jste marketingový kouč, který svá školení o tom, jak vydělávat on-line prodejem, nabízí na ulici. Oslovujete všechny kolemjdoucí bez rozdílu, běháte za nimi a vnucujete se jim, za pochodu jim vysvětlujete, proč by vás měli poslouchat.
99 % z nich jen bez zájmu zakroutí hlavou a pokračuje v chůzi. Jak dlouho to lze vydržet? Večer vám budou selhávat hlasivky i nohy.
Teď si představte, že místo toho se zaměříte jen na ty zákazníky, pro něž je váš produkt určený – na něž jste při jeho vytváření mysleli. Místo pobíhání si postavíte stánek s cedulí: „Chcete zbohatnout podnikáním na internetu? Ukážu vám, jak na to.“
Bude vás to stát setinu energie, zisk přitom bude stejný. A ještě vám zbyde čas na vymýšlení strategie, jak své produkty přizpůsobit i pro ty kolemjdoucí, jež vaše nabídka na první pohled nezaujala.
Ideální zákazník by s vámi měl projít celou cestu, od vytvoření produktu přes marketing až po samotný nákup. Myslete na něj i tehdy, kdy už má v ruce peněženku a je připravený platit. A tomu přizpůsobte i svůj FAPI prodejní formulář a vše kolem něj.
Stejně jako prodejní stránku je třeba mu přizpůsobit i e-mailové kampaně a vůbec veškerou komunikaci:
Teď, když už máte představu o tom, kdo je váš ideální zákazník, si přečtěte, jak napsat úspěšnou prodejní stránku.