Kvalitní a efektivní zákaznická podpora nejenže zvyšuje spokojenost zákazníků, ale také přispívá k pozitivnímu vnímání značky a budování dlouhodobých vztahů s klienty.
Alespoň takhle by to bylo v ideální rovině. Protože byť se takové konstatování těžce rozporuje, tak mnohem méně srozumitelné už jsou konkrétní způsoby, jak jako jednotlivec–živnostník, nebo jako maličká, začínající firma vlastně můžete poskytovat vynikající zákaznickou podporu. A to zároveň levně, a zároveň také kvalitně a efektivně.
V článku se blíže podíváme na to, co jsou ty základy kvality a efektivity, a také na to, jak si můžete za rozumné peníze zásadně zjednodušit komunikaci se zákazníky, ať už jste sami, nebo pracujete v menším týmu.
Kvalita je základní stavební kámen vztahu se zákazníkem. Je to reprezentace toho, jaký pocit si odnáší zákazníci poté, co konktaktovali zákaznickou podporu, nebo použili některou z jejich součástí (nápovědu, sekci častých dotazů, automatický transakční email, atd.).
Nekvalitní zákaznická podpora je často brzy vidět a slyšet. Projevuje se na negativních ohlasech zákazníků, ale naopak už to obvykle nefunguje. Tedy o špičkové kvalitě se dozvíte méně často, než o té špatné.
Kvalitu obvykle při měření výsledků zákaznické podpory reprezentuje kombinace těchto ukazatelů:
Efektivita je důležitá zejména proto, že její průběžné udržování je obvykle časově nenáročné a většinou s sebou nenese velké náklady. Zároveň se však efektivita obvykle neřeší od počátku a její zpětné dohánění, v situaci kdy už je zákaznická podpora přetížená, je náročné. S nízkou efektivitou se však snižuje kvalita, protože nízká efektivita znamená nutnost strávit více času řešením každého jednoho požadavku a zpomalí se tak rychlost odbavování požadavků. Přitom právě rychlost, s jakou se dokážete věnovat požadavkům, je pro většinu klientů klíčová.
Efektivitu pak při měření výkonů zákaznické podpory mohou reprezentovat například:
Kvalita a efektivita spolu úzce souvisí. Ideálním stavem je mít vysokou kvalitu i efektivitu. Avšak zejména u menších firem je obvyklý stav vysoká kvalita, ale nízká efektivita. To je stav, kdy zákazníci jsou spokojení, ale byť je dotazů a požadavků zákazníků málo, tak okolo jejich vyřizování musíte lítat opravdu pořádný kus dne. Postupně se takový stav stává neudržitelným, protožem nízká efektivita bude mít dopad na zhoršující se kvalitu.
Ztráta efektivity obvykle nepřichází najednou. Je to postupný proces, který se podobá začarovanému kruhu:
Spolu s tím se pak začnou stávat zdánlivě nepravděpodobné situace:
S tím pomůže jedině nějaký systém evidence a pravidel. Základní pravidla toho, jak má fungovat a čím se má řídit zákaznická péče, si vytvoříte docela rychle. Pro začátek bude stačit:
K hlídání menšího i většího týmu se pak určitě bude hodit nějaký způsob zaznamenávání času u činností, které zákaznický tým dělá. Mezi činnosti zákaznické patří cokoliv od samotné komunikace se zákazníky, přes psaní nápověd, úpravy dokladů až po vyřizování refundací. Evidovat čas můžete jednoduše přes Excel nebo Google spreadsheet tabulky, nebo využívat k tomu určené nástroje na evidenci času. Jsou placené i zdarma a výběr je opravdu velký. Podle rozsahu funkci můžete zvolit např. Hubstaff, Clockify, nebo elektronickou docházku typu Giriton.
Co je důležité pro dosažení kvality i efektivity je ale kontrola. I když máte na zákaznickou péči jediného člověka v týmu, dělejte náhodné i pravidelné kontroly. Je nezbytné vědět, co, a jak, se na zákaznické péči děje. Vyhodnocení kontrol probírejte se zaměstnanci a dbejte na to, aby pravidla dodržovali. Nalezené chyby neopakovali a také aby měli k dispozici vše, co pro plynulou a kvalitní práci na zákaznické péči potřebují.
Nejspíš, jako většina podnikatelů, začnete od prosté emailové schránky. Tedy, že všechny požadavky se omezí na vyřizování pošty přes Gmail, Seznam nebo emailového klienta. Telefony vyřizujete na klasickém telefonu se SIM kartou a chaty řešíte rovnou v aplikaci typu Tawk.to, Smartsupp, Chatwoot, atd.
S růstem počtu požadavků ale narazíte na:
Pokud už to myslíte se zvýšením laťky v kvalitě a efektivitě vážně, neobejdete se bez specializované aplikace pro správu požadavků. Říká se jim různě, ale nejčastěji se setkáte s výrazem helpdesk, nebo ticket(ing) system (ticketem se tu v angličtině myslí požadavek zákazníka).
Výběr helpdeskových aplikací je široký a než se do nich pustíte, zamyslete se nad rozsahem funkcí, které po takovém systému budete nezbytně chtít. V zásadě jsou dvě cesty jak na to:
Čím více toho bude muset helpdesk umět, tím dražší samozřejmě bude jeho licence. U levnějších helpdesků zase budete muset oželet některé z funkcí. Buď propojení telefonu, chatovací funkce, nápovědu, nebo napojení na sociální sítě. Ale pokud telefonickou podporu neposkytujete, nebo tvoří telefonáty mizivé procento požadavků, nebo nevyužíváte chat, tak bude i levnější systém stačit a bude dobře fungovat.
Tipy na pár helpdesk aplikací, které můžete vyzkoušet (seznam není nijak seřazený):
Každé konkrétní podnikání bude svou situací unikátní. Těžko proto najít jednu univerzální radu. Ale pokud zatím nemusíte mít nutně vše integrováno pod jednou aplikací, nebo musíte držet rozpočet na provoz zákaznické péče držet v rozumných mezích, tak se může vyplatit mít provoz aplikací pro zákaznickou péči rozdělený:
S takovým rozdělením nebudete potřebovat robustní systém, který je zároveň i drahý, a můžete vybírat mezi helpdesky s dobrým poměrem nízké ceny a dobrého výkonu.
Zákaznická péče je u nás ve FAPI specifická tím, že má:
S takovým výchozím nastavením aktuálně používáme:
Součástí helpdesku Helpscout je rozsáhlá multimediální nápověda, automatizace, předpřipravené odpovědi, snadné štítkování a sledování historie komunikace se zákazníkem. Cena licence je přitom pouhých 10 USD měsíčně (cca 230 Kč)/člověka s přístupem.
U VoIP telefonie Odorik pak provozujeme geografickou telefonní ústřednu s číslem 511 444 327, kde jsou k dispozici všechny potřebné funkce pro hladký chod:
Průměrná sazba za minutu hovoru přitom je pouhých 0,64 Kč (převažují tuzemské hovory na mobilní čísla).
Zajímá vás tohle téma více? Máte nějaké zajímavé tipy ke sdílení? Dejte nám vědět v komentářích.