Lidé tráví spoustu času na sociálních sítích. Co této skutečnosti využít k podpoře vašeho podnikání?
Mít vlastní publikum vám může přinést ovoce zejména v podobě potenciálních zákazníků. Jak takovou komunitu vybudovat?
Vaše úspěšnost závisí na systematickém přístupu, což vám umožní určitá marketingová strategie.
Jak vytvořit takovou strategii, která vám ukáže, čím se na sociálních sítích zabývat, aby vám zbylo dost času i na ostatní oblasti vašeho podnikání?
Začít od nuly může být obtížný úkol, a proto jsme pro vás vytvořili tento článek, abychom vám přinesli inspiraci, jak si svou strategii pro sociální sítě vytvořit.
Předtím, než začnete zveřejňovat nějaký obsah, je dobré udělat si nadhled v tom, co budete publikovat a jakého výsledku chcete dosáhnout.
Vaše firma (tj. váš web / prodejní místo) bývá nejčastějším cílem a vaše strategie spočívá v tom, jak navázat vaši aktivitu na sociálních sítích k tomuto cíli.
Existuje pět základních pilířů, které je třeba zvážit při vytváření strategie sociálních médií:
Tohle je pouze rámec, ale poslouží jako základ, ze kterého můžete vycházet.
Všechno, co zveřejňujete nebo děláte, by mělo být propojeno s vaším cílem.
Definujte, co je cílem, a přemýšlejte o tom, jak budete měřit jeho dosahování.
Nejběžnějším cílem bývá získání tržeb, ale může vám jít také o získávání potenciálních zákazníků či něco jiného.
Marketing začíná pochopením našeho ideálního zákazníka.
Vytváření bohatého kontextu o vašem cílovém publiku zabere čas, ale existují kroky, které můžete udělat okamžitě a které vám na začátku zajistí lepší pozici.
Doporučujeme vám sledovat místa, kde se vaši ideální zákazníci často setkávají, abyste zjistili, co je zajímá (např. v příspěvcích nebo blogových komentářích).
Facebook je jednou z největších sociálních sítí s databází přes 2 miliardy aktivních uživatelů za měsíc. Podívejte se na stránky vašich konkurentů, klikněte na profily některých jejich sledujících, abyste získali lepší představu o tom, kdo jsou a co mají rádi.
Jakmile si uděláte průzkum, můžete vytvořit ideálního zákazníka pomocí vyplnění několika kritérií jako například:
Nemusí to být přesně tyto body – jde o to vydefinovat představu o osobě, ze které se bude nejsnáze stávat náš zákazník.
Správa kanálu sociálních médií je trochu jako provozování vlastní televizní sítě. Na každém kanálu můžete vytvořit obsahovou sadu s novými „týdenními epizodami“.
Definování obsahového mixu opakujících se formátů a typů příspěvků usnadňuje vytváření obsahu a přidává rytmus do rozvrhu příspěvků, což divákovi nabídne rozmanitost i konzistenci.
Většina účtů sociálních médií s vysokou sledovaností neustále něco publikuje. Nabízí se tedy vytvořit si publikační plán, který budete pravidelně plnit různorodým obsahem.
Vaše obsahová směs může zahrnovat:
U nových diváků bude vnímání vaší značky silně ovlivněno posledními 3 až 6 příspěvky. Abyste tyto lidi neodradili, nevytvářejte pouze prodejní příspěvky.
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest – neexistuje nedostatek míst, kde byste mohli svítit na svou značku.
Pečlivě uvažte, kde chcete působit, protože věnovat se více kanálům je časově náročné. Určující by pro vás měl být právě ideální zákazník.
Sociálních sítí existují desítky, takže popíšeme jen některé z těch nejpopulárnějších.
Facebook je jednou z nejpoužívanějších aplikací sociálních médií, ale je nevýhodný v tom, že pokud nebudete platit za propagaci svých příspěvků, neoslovíte mnoho lidí, a to i v případě, že označí vaši stránku jako „oblíbená“.
Facebook využívá spíše starší publikum.
Tento kanál se soustředí na vytváření a sledování různých vizuálních médií. Na rozdíl od Facebooku zde nemusíte za dobrý dosah příspěvků platit, ačkoli je zde také možnost použít reklamu.
Instagram je využíván spíše mladším publikem.
Největší síla Twitteru spočívá v možnosti propojení se s ostatními.
Twitter využijete, pokud se rozhodnete pro vytváření sítí s jinými značkami, novináři a propojení s potenciálními i stávajícími zákazníky v menším měřítku.
Mnoho uživatelů Twitter také využívá jako zdroj zpráv.
Pinterest není typickou sociální sítí, protože se více podobá vyhledávači. Důvodem je, že uživatelé do Pinterestu přicházejí s vyšší prioritou skutečně něco koupit.
Na rozdíl od výše uvedených kanálů má společnost Pinterest jasně definovanou uživatelskou základnu čítající převážně 70% žen s disponibilním příjmem.
Pokud je vaším podnikatelským oborem móda, ruční výroba nebo domácí interiér, je pro vás Pinterest vhodnou volbou.
Nejsilnější stránkou této sítě je sdružování profesionálů.
Pokud se dá vaše cílové publikum definovat určitou profesí nebo existují společnosti, které potřebují vaše produkty nebo služby, pak by to mohlo být pravé místo pro vás.
LinkedIn je také skvělá platforma pro:
Poslední fáze strategie je vytvoření rámce, který potřebujete ke správě a naplánování kalendáře sociálních médií.
Pokud vám plánování obsahu neumožní samotné systémy sociálních médií, existuje široká škála nástrojů, které můžete použít pro tento účel jako např. Trello, Hootsuite nebo Buffer.
Jak často byste měli vysílat na každém ze svých vybraných kanálů?
Neexistuje žádné konkrétní číslo. To vzniká až s vaší praxí, kdy postupně zvyšujete počet příspěvků a zjišťujete, co funguje a co už ne.
Co se týká nejlepších časů zveřejnění, opět je to něco, co objevíte pouze prostřednictvím pokusů a omylů. Populární časy zveřejnění se budou také lišit v závislosti na ročních obdobích a dalších proměnných.
V začátcích přemýšlejte o tom, kdy lidé kontrolují novinky, které odebírají (ráno, na oběd, během jejich dojíždění, před spaním).
Velice efektivní je plánovat příspěvky předem, abyste se mohli soustředit na další věci, zatímco publikování sociálních médií probíhá na pozadí.
Vždy přemýšlejte o tom, jak můžete být efektivnější tím, že změníte nebo znovu použijete svůj obsah.
Inspirováno článkem ze serveru www.shopify.com