Jak porazit koronavirus a ochránit svůj byznys

Co nás čeká v nejbližších měsících? Jak to ovlivní mé podnikání? Co mohu udělat pro svůj byznys? Jak si zachovat prosperitu?

Jestli si v posledních dnech kladete podobné otázky, je tento článek určen právě vám. Nemáme sice křišťálovou kouli, abychom dokázali s jistotou předpovědět budoucnost. Můžeme se ale věcně podívat na to, co se děje, a vyvodit z toho doporučení, která vám pomohou tuto nejistou dobu zvládnout.

Je důvod k panice?

Tuto otázku jsem v uplynulých dnech zaznamenal v médiích hned několikrát. Tázaní odborníci a politici přitom vždy vesměs reagovali zdrženlivě a mírnili veškeré obavy.

Nalijme si čistého vína. K panice není důvod NIKDY.

Vybavuje se mi slavný citát bývalého amerického prezidenta Franklina D. Roosevelta: „Jediná věc, ze které musíme mít strach, je strach sám.“ Jak příznačné, že tuto slavnou větu pronesl v době velké hospodářské krize.

V neobvyklé situaci, sociální izolaci a pod vlivem zpráv z médií je snadné podlehnout malomyslnosti. Strach z neznámého zde funguje znamenitě.

Pro zachování zdravého nadhledu a soudnosti je každopádně dobré vidět, odkud se berou všechny naše obavy. Rodí se z projekce katastrofických scénářů do budoucnosti, která ještě nenastala.

Přitom spolu s šířící se epidemií koronaviru můžeme dnes pozorovat také obrovskou vlnu spontaneity, tvořivosti, odhodlání a lidské sounáležitosti. Viděno touto optikou to s námi nevypadá vůbec špatně.

Nová hrozba: korunavirus

Vedle zdravotních aspektů se v posledních dnech stále častěji přetřásají také ekonomické dopady koronavirové pandemie. Ještě rychleji než koronavirus začíná naši společnost infikovat „korunavirus“ – strach z výpadku příjmů, recese, kolapsu trhů, bankrotu…

Nic však není černo-bílé. Zatímco některá odvětví pandemie koronaviru doslova decimuje, jiná zažívají naopak nebývalý rozmach.

Jakákoli změna s sebou vždy přináší i nové příležitosti. A čím větší ta změna je, tím větší jsou i příležitosti.

COVID-19: Gamechanger?

Často se mluví o tom, že svět po koronaviru už nebude jako dřív. Jaké změny můžeme vidět už dnes a na co bychom se měli připravit?

  • Jsou narušeny dodávky vybraného zboží a služeb. Situace se výrazně liší podle oborů. Vzhledem k propojenosti naší otevřené ekonomiky roste riziko druhotné platební neschopnosti.
  • Dramaticky se mění způsob práce. Budou se objevovat nové formy pracovního vztahu. Více zkrácených a pružných pracovních úvazků, práce na dálku.
  • Okolnosti si vynucují změnu přístupu ke vzdělávání a k ověřování znalostí. Výuka dnes probíhá na dálku a s výraznějším zapojením rodičů. Využívají se dostupné moderní technologie, kterým tradiční vzdělávací systém dlouho vzdoroval.
  • Agenda státu je přetížena. Řešení následků koronavirové krize může být vítaným impulzem pro modernizaci státní správy (např. jednání s úřady a uzavírání smluv na dálku).
  • Lidé tráví mnohem více času online. To se projevuje zvýšeným využíváním sociálních sítí a zájmem o moderní média. Mění se způsob využití volného času.
  • Do online světa se přesouvají i obory, u kterých jsme na to nebyli zvyklí.
  • Otvírají se nové příležitosti pro moderní technologie a jejich inovativní využití (umělá inteligence, virtuální realita, augmented reality, automatizace a robotizace, nanovlákna, 3D tisk apod.).
  • Zvyšuje se poptávka po online pracovních a podnikatelských příležitostech a práci z domova. Lidé hledají alternativní zdroje příjmu, např. v těchto oblastech:
    • inzerce pracovních příležitostí,
    • online vzdělávání, kurzy,
    • zdraví, psychohygiena, výživa, fitness,
    • osobní rozvoj,
    • finanční služby a konzultace,
    • blogování, expertní weby,
    • copywriting,
    • komunikační platformy, nástroje pro práci na dálku,
    • seznamovací služby,
    • zábava, hry.

Mnoho změn, které zdánlivě přišly s epidemií koronaviru, se přitom pomalu a bez větší pozornosti rozvíjelo už delší dobu. Současná situace pouze výrazně urychlila jejich nástup.

Vzestupy a pády

Koronavirová krize nezasáhla všechny obory rovnoměrně. Rozdíly v dopadech napříč ekonomikou jsou propastné. Zatímco některé firmy bojují o holé přežití, jiné zažívají raketový růst.

Připomeňme si, které obory jsou současnou situací nejvíce ohroženy a které jsou naopak na vzestupu.

Pokles:

  • cestovní ruch (cestovní kanceláře a agentury, hotely, Airbnb),
  • osobní doprava, silniční nákladní doprava,
  • restaurace a stravovací služby,
  • maloobchodní prodej,
  • rekreační služby (wellness a lázně),
  • sportovní, kulturní a společenské akce,
  • filmový a zábavní průmysl.

Růst:

  • ochranné pomůcky (roušky, respirátory, rukavice apod.) a lékařské vybavení (např. testovací sady a plicní ventilátory),
  • léky a výživové doplňky,
  • logistické služby (zásilkové a kurýrní služby),
  • internetový prodej potravin, léků a drogerie,
  • supermarkety, hypermarkety,
  • rozvážka hotových jídel,
  • obalové materiály,
  • mobilní operátoři, datové služby, komunikační platformy,
  • domácí zábava (VOD služby jako např. Netflix, herní konzole, online hry),
  • domácí fitness (pomůcky, aplikace, kurzy apod.),
  • online vzdělávání,
  • online média,
  • hlídání dětí,
  • online a bezkontaktní platební systémy.

Online budoucnost

Už jen zběžný pohled na uvedené změny a vývoj podle oborů dává tušit, jaké příležitosti před námi leží. Jejich společným jmenovatelem je online svět.

Prodej na internetu nespí. A to ani v této složité době.

Působíte v oboru, který je na vzestupu? Využijte toho. Je váš obor v útlumu nebo mu v nejbližší době hrozí? Chyťte do plachet čerstvý vítr a probuďte svůj byznys k životu. Je spousta věcí, které můžete udělat.

  1. Posilte svou přítomnost a viditelnost na internetu
    Investujte do kvalitních webových stránek, které prodávají. Pokud web ještě nemáte, webovou prezentaci za rozumnou cenu snadno a v krátkém čase postavíte na Miowebu.
  2. Buďte aktivní na sociálních sítích
    Na sociálních sítích tráví v těchto dnech většina vašich zákazníků více času než kdykoli předtím. Využijte toho a komunikujte s nimi.
  3. Vytvořte automatizovaný prodejní kanál
    Postavte si online prodejní automat, který bude neúnavně prodávat za vás 24 hodin, 7 dní v týdnu.
  4. Propagujte svůj byznys
    Využijte poklesu cen online reklamy ke zviditelnění svého produktu nebo své značky.
  5. Buďte otevřeni změnám
    Hledejte nové tržní příležitosti, publika i formy podnikání. Nová situace jich přinese spoustu. Stačí mít oči a mysl otevřené a nenechat si „ujet vlak“.

Současnost představuje největší příležitosti zejména pro firmy a podnikatele, kteří možnosti online světa doposud neobjevili.

Protože chceme usnadnit start online podnikání všem, kteří o něj v této složité době usilují, rozhodli jsme se po dobu trvání nouzového stavu v České republice mimořádně poskytnout FAPI pro všechny nové klienty na 3 měsíce zdarma. Tedy dost času na rozběhnutí prosperujícího online byznysu.

Doba po-koronavirová

Pandemie koronaviru dříve nebo později pomine a my se budeme vypořádávat s novou situací. Je pravděpodobné, že koronavirus nebude znamenat jen přechodné „zavření“ trhů, ale přinese hlubší strukturální změny do ekonomiky i společnosti.

Poptávka z trhů nezmizela. Díky internetu mohou probíhat online nákupy všech typů zboží a služeb i dnes. Dá se přitom předpokládat, že chování zákazníků se po odeznění pandemie do původních kolejí už nevrátí. Kdo jednou okusil kouzlo nakupování na internetu, nemá důvod ke změně.

Ne všechny firmy koronavirovou krizi přežijí. Slabší konkurence tak otevře další příležitosti. Šanci získat nové zákazníky a větší podíl na trhu.

Budete mezi těmi, kteří jsou připraveni?

Ohodnoťte tento post
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů