Prodejní stránka zpravidla vypadá jako nekonečný vodopád textu. Nelekněte se té délky. Možná si říkáte: „Kdo tohle proboha bude číst?“ No přece váš ideální zákazník. Ten je na něj totiž přesně naladěný, pro něj to celé píšete. Text nikdy nedávejte číst svým kamarádům, jichž se netýká. Řeknou vám jediné: „To je strašně dlouhé, zkrať to.“
Úloze prodejní stránky jsme se už věnovali v článku Co je sales funnel? Nyní si ukážeme, jak by měla vypadat. Schválně nebudeme dávat žádné příklady z praxe. Zapojte trochu fantazie a zkuste si do tohoto schématu dosadit svůj produkt.
V prodejní stránce musíte sdělit poměrně velkou spoustu informací. Důležité je text správně strukturovat. Jak na to?
Každá úspěšná prodejní stránka začíná chytlavým titulkem, sloužícím jako clickbait – návnada, která přinutí čtenáře vynaložit úsilí a pustit se do čtení. Na upoutání pozornosti máte totiž doslova jen pár vteřin.
Zde vystihněte pocity svého ideálního zákazníka. Zaujměte ho tím, že přesně popíšete problém, který právě řeší. Nabídněte porozumění, ale nebojte se v něm vyvolat i strach z toho, co se stane, když svůj problém nebude řešit.
Nyní mu můžete ukázat pomyslné světlo na konci tunelu. Předveďte mu, jak jeho život bude bez tohoto problému vypadat. Teď přichází čas na první prezentaci vašeho produktu. Nerozepisujte se ale zbytečně o něm samotném, neřešte detaily a cenu. Nabídněte emoci. Díky vám má zákazník řešení na dosah ruky.
Kvantum reklam a pochybných nabídek zákazníky obrnilo nedůvěrou ke všem jednoduchým a všespásným řešením. Vyjádřete pro to pochopení. Vyvraťte námitky. Vysvětlete, proč zrovna váš produkt bude fungovat. Zde je prostor pro racionální argumenty.
Příběhy prodávají, protože se k nim lidé mohou dobře vztáhnout. Řekněte něco o sobě, o svých zkušenostech – o tom, proč svůj produkt nabízíte, jak pomohl vám. Vytaste konkrétní čísla, grafy a výsledky. Zde je ideální přihodit reference spokojených zákazníků.
Teprve nyní se můžete více rozepsat o svém produktu. Popište, co všechno obsahuje, a vyjádřete jeho hodnotu – to znamená, řekněte, na kolik si jej ceníte. Hodnota není to samé co cena! Cenu produktu si ještě nechte pro sebe.
Přihoďte něco navíc. Prozraďte, za kolik tyto bonusy normálně prodáváte, a nezapomeňte zmínit, že tentokrát je dáváte zcela zdarma.
Teď, když jste zákazníkovi řekli, na kolik si svůj produkt ceníte, a přihodili něco navíc, odhalte skutečnou cenu produktu, tedy to, za kolik jej prodáváte. Okamžité snížení ceny totiž působí uměle. Akční slevu nezapomeňte odůvodnit.
Ještě jednou pěkně řádek po řádku sepište, co všechno zákazník za tu cenu dostává. Zde se může poprvé objevit výzva k akci, tedy tlačítko objednat.
Jestli vám posledních pár kroků připomíná taktiku známou z teleshoppingu, nemýlíte se. Neohrnujte nad ní ale nos, protože ona skutečně funguje. Jinak by ji prodejci nepoužívali.
Návštěvník vaší prodejní stránky vás pravděpodobně vůbec nezná. Rozptylte jeho poslední nejistotu tím, že mu nákup garantujete vrácením peněz. Nebojte se, že by vám tím nějak drasticky stouply reklamace. Využije jich minimum lidí, mnohem více zákazníků toto ujištění naopak přiměje ke koupi.
Zahrajte na nákupní pudy. Řekněte, že vaše nabídka je omezená časově nebo množstvím. Klidně sem vložte klasické odpočítávadlo.
Teď, když jste přinesli ujištění, že je nákup naprosto bezpečný, a omezením nabídky vyvolali trochu napětí, zopakujte svou nabídku a opět přidejte výzvu k akci.
Nyní zbývá ještě zmínit, jak bude probíhat objednávka a platba, a dodat informace o doručení produktu. Kromě toho můžete přidat oddíl FAQ, kde dodatečně zodpovíte ty nejběžnější otázky, které by zákazník mohl mít.
Ještě naposledy zahrajte na city. Nabídněte 2 cesty. Teď přišel čas se rozhodnout: buď stará, dosavadní cesta, nebo vaše nové řešení. Vždy dejte zákazníkovi na výběr. Nevydírejte. Nesmí to působit tak, že jej k nákupu tlačíte. Nezapomeňte naposledy přidat tlačítko objednat.
Pište jednoduché, srozumitelné věty a čleňte text – používejte nadpisy a odrážky. Vyjadřujte se přirozeně. K napsání výdělečné prodejní stránky nemusíte být zrovna básník. Ba naopak, mnohdy je to spíše na škodu. Důležité je vědět, jakým jazykem mluví váš ideální zákazník. Najděte společnou řeč a máte vyhráno.
Lidé oceňují autenticitu. Z textu musí být cítit, že je napsaný vámi, upřímně a od srdce. Proto se nevyplácí objednat si tvorbu prodejní stránky u externích copywriterů.
I když se vám zdá, že vám chybí spisovatelské střevo, věřte, že napíšete lepší text než jakákoliv námezdní síla. Oproti copywriterům máte totiž jednu obrovskou výhodu – svůj produkt dokonale znáte od A do Z.
Na prodejní stránce nesmí chybět tlačítko objednat, které zákazníka dovede na stránku s objednávkovým formulářem. Ten můžete vsadit i přímo do prodejní stránky.
Výzvu k akci se opravdu nebojte opakovat. Prodejní stránka postupně dávkuje informace a kupí argumenty ke koupi. Zákazníci jsou různí, každého z nich přesvědčí jiná fáze čtení. Kdybyste si objednávkový formulář nechali až na konec, hrozí, že část z nich už nebude chtít číst dál a uteče vám pryč.
Prodejní stránka účinně využívá psychologii nákupu. Dostane zákazníka k pokladně a přiměje ho vytáhnout peněženku. Tady však její moc končí. Objednávka přitom ještě není zaplacená, takže hrozí, že ji zákazník z jakéhokoliv důvodu nedokončí (a věřte, že takových jsou až desítky procent).
Proto je dobré jim (i sobě) nákup co nejvíce ulehčit. A k tomu slouží aplikace FAPI, která nákup automatizuje. Z pohledu zákazníka vypadá jako pouhý objednávkový formulář. Za ním je však skrytý celý proces, který zahrnuje mnohem víc – od přijetí objednávky přes vystavení faktury a zpracování platby po děkovný e-mail s digitálním produktem nebo informacemi o odeslání.
FAPI je navíc zdatný prodejce. Zákazníkovi dokáže doporučit další produkty, čímž zvedne cenu objednávky, a také se mu bude samo připomínat s platbou. Navíc si rozumí s celou řadou dalších systémů a aplikací, takže s ním do ruky dostanete mocný marketingový nástroj.
Zkuste si FAPI na 14 dní zdarma nebo si rovnou objednejte jeden ze tří tarifů.