Aktualizováno 2. 4. 2021
Statistiky ukazují, že prodat zákazníkovi, který se u vás už rozhodl nakoupit, je mnohem snazší, než získat nového zákazníka, a to dokonce o 70 %. Proč mu tedy nepředložit zajímavou nabídku v okamžiku, kdy již „otvírá peněženku“?
Na této jednoduché myšlence jsou založeny prodejní techniky, zvyšující průměrnou hodnotu objednávky. Nejčastěji hovoříme o upsellingu a cross-sellingu.
Dnes si vysvětlíme, jak tyto techniky fungují, kdy se používají, a na konkrétních příkladech si ukážeme, jak je můžete zapojit i do svého podnikání.
Upselling je nabídka produktu vyšší hodnoty, než je zvažovaný produkt, typicky založená na porovnání podobných produktů a zdůraznění výhod dražší varianty.
Cross-selling (jinak také add-on) je doporučení dalšího produktu či služby, která s vybraným produktem buď nějak souvisí, nebo jej vhodně doplňuje.
Jen pro úplnost zmiňme ještě tzv. downselling, což je nabídka levnější varianty, než je původně zvažovaný produkt. Pokud je nabídka pro zákazníka příliš drahá, je vždy lepší, když dostane možnost zakoupit dostupnější alternativu, místo toho, aby nákup neuskutečnil vůbec.
Z psychologického hlediska je upsell založen na vypozorované skutečnosti, že zákazník, který je již rozhodnutý koupit, nemá problém překročit svůj plánovaný rozpočet a utratit více peněz.
Jestli vám to zní příliš abstraktně, zkuste si vybavit frontu u pokladny v supermarketu. Kdo z nás v takové chvíli nikdy nesáhl po balíčku žvýkaček a čokoládové tyčince? Jiným příkladem, který jistě důvěrně znáte z návštěvy restaurace, může být nabídka kávy a dezertu poté, co dojíte hlavní jídlo.
K nákupu elektroniky zas prodejci standardně nabízejí náhradní baterie, ochranné obaly či prodlouženou záruku. A vybavte si, kolikrát jste v elektroobchodu nakonec vybrali dražší variantu, jež měla o maličko lepší parametry. To je typický upselling.
Podobně i v online světě se ještě před zaplacením běžně setkáte s doporučením příslušenství nebo souvisejících služeb. Časté je také poukázání na to, co obvykle spolu s vybraným produktem kupují jiní zákazníci. U digitálních produktů je pak běžná třeba ukázka navazujících či rozšiřujících lekcí.
Jak sami můžete vidět, upsell dnes potkáte takřka na každém kroku.
Hlavním a zřejmým přínosem pro obchodníka je samozřejmě zvýšení obratu, a to i o 10–30 %. Překvapivě to ale není jediný důvod, proč upsell do svého prodejního procesu zařadit. Upsell má totiž nezanedbatelné výhody i pro zákazníka.
Prodejní proces si můžeme představit jako konverzaci mezi prodejcem a zákazníkem. Pokud je dobře navržen, má hladší průběh:
K tomu všemu může významně přispět právě i vhodně zvolený upsell.
Upsell v konečném důsledku zvyšuje nejen tržby obchodníka, ale i spokojenost a loajalitu zákazníka. V prodeji tedy představuje skvělou win-win strategii.
Aby byl upsell efektivní a nesl ovoce pro vás i vaše zákazníky, musí být správně nastavený. Proto je dobré dodržet jednoduchý postup. Jako u všeho i zde ale platí, že výjimka potvrzuje pravidlo.
Upsell ve FAPI má dvě dílčí varianty lišící se načasováním nabídky.
Upsell v klasickém pojetí se zákazníkovi zobrazuje až po odeslání objednávky, tedy na „děkovací stránce“. Jde o nabídku, o níž se zákazník dozví až po původním nákupu. Upsell mu dává možnost ji na poslední chvíli změnit.
Miniupsell (který možná znáte pod názvem „Order Bump“) oproti tomu přidává produkt do objednávky ještě před jejím odesláním. V prodejním formuláři má podobu rámečku s checkboxem, v němž si zákazník zaškrtne jednu z možností. Obvykle se používá pro produkty s nižší cenou než hlavní produkt.
Asi už tušíte, že správné načasování prodejní nabídky je u upsellu klíčové. Proto je na místě se dobře zamyslet, jakou konkrétní techniku použijete pro jaký případ.
Klasický upsell (po odeslání objednávky) je vhodné zvolit:
Obecně zde jde o to zjednodušit, resp. zbytečně nekomplikovat zákazníkovi rozhodování před nákupem.
Miniupsell je dobré využít:
Společným jmenovatelem miniupsellu je vytvořit neodolatelnou nabídku.
Pojďme se nyní podívat na 5 upsellových taktik, jež můžete ve svém on-line podnikání sami vyzkoušet:
Pokud jste upsell doposud přehlíželi, pravděpodobně jste nevyužívali svůj prodejní potenciál naplno a nechávali jste si peníze protékat mezi prsty. Možná právě nastal čas na přehodnocení strategie. Dáte upsellu šanci?
FAPI nabízí mnoho funkcí a prodej s námi je prostě jednodušší. Kromě upsellingu s námi máte vyřešenou fakturaci, platební metody, automatické maily a SMSky, affiliate marketing, slevové kódy a dalších desítky věcí. Vyzkoušet si to můžete v naší bezplatné zkušební verzi a pak už sami uznáte za vhodné, jestli to stojí za to!