Ať už jste majitelem zaběhlé firmy a chcete to, co jste doposud vybudovali, posunout dál, investorem, který hledá vhodný způsob, jak zhodnotit své peníze, nebo začínajícím podnikatelem, který přemýšlí, jak to rozjet, ukážeme vám 4 největší výhody, které podnikání v online prostředí má.
Některé z nich vás jistě už napadly, některé možná ne, a možná zjistíte, že to, co jste viděli nejprve jako nevýhodu, můžete uchopit naopak jako ohromnou příležitost, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít.
Ve srovnání s tradičními “offline” byznysy online svět nabízí:
Představte si, do čeho všeho je potřeba investovat a jaké jsou následně provozní náklady na zařízení kamenné pobočky libovolného obchodu… A teď si představte, že vedle toho prodáváte úplně to stejné na internetu. Logicky většina nákladů mávnutím kouzelného online proutku zmizí.
Ano, přibudou další náklady, které byste neměli ve spojení s kamenným obchodem. Pokud si však svůj internetový business nastavíte dobře, vaše výsledné náklady budou ve srovnání s běžným kamenným obchodem minimální.
Hlavní prioritou v online světě je bez diskuze tvorba obsahu a oslovování komunit. Ačkoli publikování obsahu a péče o SEO, sociální sítě a další marketingové kanály vyžaduje relativně vysokou časovou investici, přímé finanční investice jsou podstatně nižší než při offline prodeji.
To vám pomůže nejen pokud začínáte a nemáte neomezený kapitál, ale je to i eso v rukávu pro případné investory a udržitelnost podnikání. Z dlouhodobého hlediska je totiž nízká nákladovost online prodeje tím, co ho dělá velmi přitažlivým.
Navíc nižší náklady dávají prostor pro vyšší marže a celkovou vyšší ziskovost vašich služeb a produktů.
Nemusíte být nejlepší ve svém oboru, abyste měli největší zisky. Za to pak vděčíte svému marketingu. Ten je jednou z nejdůležitějších komponent každého podnikání a důvod, proč je online marketing atraktivnější než offline marketing, je ten, že sledování a měření návratnosti investic je mnohem jednodušší, a tedy efektivnější.
Díky analytickým nástrojům, které jsou v online marketingu mnohem přesnější, srozumitelnější a neustále aktuální, získáte o svých klientech a jejich nákupním chování velmi cenné informace a data. Na jejich základě můžete svůj marketing velice rychle přizpůsobit a změnit tak svůj přístup a strategie přesně podle toho, jak a na co vaši klienti momentálně reagují.
Pokud máte dva stejně dobré nápady a nejste si jisti, který z nich bude úspěšnější můžete je jednoduše oba otestovat. Například tak, že vytvoříte dvě sady reklam, emailových kampaní, prodejních stránek nebo objednávkových formulářů a skrze A/B testování snadno zjistíte, na co klienti více slyší.
Na internetu můžete měřit změny v reálném čase a když jedna z vašich obchodních strategií nefunguje, zkusíte jinou. Například změníte pár detailů na prodejní stránce, aby se vám zvýšila její konverze.
Navíc díky sociálím sítím můžete skvěle cílit na segment zákazníků, který hledá přesně to, co vy nabízíte.
K tomu všemu můžete využít nespočet dalších kanálů marketingového mixu jako je blog, podcast, video, emailové kampaně nebo ebooky, které vám zákazníky přitáhnou.
Nejen že nejste odkázáni pouze na potenciální zákazníky, kteří fyzicky projdou kolem vašeho kamenného obchodu, ale díky online prostředí internetového světa si u vás může nakoupit kdokoli z druhého konce Čech, ale také z protější polokoule. Demograficky mnohonásobně zvětšený potenciál trhu je atraktivní pro vás jako majitele obchodu, i pro investory.
Dokonce dobře zavedené online podnikání nemusí mít ke svému udržení a růstu ani zaměstnance, ani složité obchodní infrastruktury. Stačí mít na svých webových stránkách umístěný chytrý prodejní nástroj, který veškeré činnosti automatizuje. Díky němu už se nemusíte starat o vyřizovaní objednávek, fakturaci nebo zasílání produktů, ani nemusíte draze platit zaměstnance, kteří by pro vás tyto činnosti zajišťovali.
Máte-li nastavený správný model, může být váš časový závazek jako majitele relativně nízký a internet se tak pro vás stane zdrojem pasivního příjmu.
Jsme si jisti, že přirozeně chcete udržet ziskový byznys a zároveň mít více času pro sebe, svou rodinu nebo hledání dalších podnikatelských a investičních příležitostí. Časová i místní flexibilita, kterou vám poskytuje podnikání online, je neocenitelná.
Online byznys je také vysoce likvidní. Prodat firmu, která je nějak geograficky lokalizovaná a má složitou provozní a obchodní strukturu je daleko obtížnější, než prodat firmu, která je schopná se přizpůsobit jakémukoli prostředí a nevyžaduje tolik práce pro správu a hladký chod.
Nikde není řečeno, že jakýkoli online projekt bude zaručeně úspěšný. Nebude. Online podnikání samozřejmě nevylučuje možný neúspěch, ale je obecně méně rizikové zejména díky menším investicím finančním, ale i časovým, neboť zjistíte mnohem rychleji, jestli podnikání a prodej funguje, nebo ne.
I kdyby se mělo všechno pokazit, začít znovu na zelené louce není tak náročné. Spuštění projektu nemusí stát moc a díky jeho přirozené přizpůsobivosti je možné obchodní propadák ve velmi krátké době proměnit v prodejní úspěch.
Na internetu existuje mnoho způsobů, jak vydělat peníze. Najít zlatý důl může být jen otázkou experimentování.
Při minimalizaci rizik nezapomeňte na to, že nejdůležitější je najít vhodné nástroje, které vám pomohou podnikat snadno a efektivně. Jednoduše a s radostí, i profitem.
Jaké další zásadní výhody v online podnikání vidíte vy a jaké jsou vaše vlastní zkušenosti?