Jak vytvořit vlastní značku (1. díl)

 

Jak vytvořit značku 1

Vytváření značky, která vyniká, není snadný úkol.

„Jak by měla vypadat? Jaký by měla budit dojem? Osloví mou cílovou skupinu?“

Jedná se o otázky, které nevyhnutelně přicházejí, když začnete přemýšlet o tom, jak světu prezentovat svůj produkt či službu.

Ať už máte jenom obchodní nápad, nebo si přejete přepracovat existující značku, v tomto dvoudílném článku najdete vše, co potřebujete vědět o budování silné identity pro vaše podnikání.

V tomto dílu se zabýváme fázemi tvorby, jejichž výsledkem je záměr a slovní znění značky. V druhém dílu se budeme zabývat grafickými aspekty.

Co přesně je „značka“?

Značka není jen rozpoznatelné jméno a logo, které vás odlišují na přeplněném trhu. Vaše značka spočívá v tom, jak vás lidé vnímají všude tam, kde komunikují s vaší firmou.

Když o tom přemýšlíte, i my máme značky. Každý z nás má jméno, tvář, způsob komunikace, což vytváří různý dojem na ostatní. Stejně tak podniky mají jména, produkty, loga, barvy, písma, jazyk a pověst, které ovlivňují jejich vnímání.

Než začnete s tvorbou, dobře si ujasněte, jak chcete, aby byla vaše značka vnímána.

Samotné vytváření vlastní značky pak spočívá v 7 fázích.

1. Uvědomte si své místo na trhu

Než začnete s rozhodováním o vaší značce, musíte pochopit současný trh, tzn. kdo jsou vaši potenciální zákazníci a současní konkurenti.

Můžete to udělat třeba takto:

  • vyhledejte svůj produkt nebo službu na internetu a analyzujte přímou i nepřímou konkurenci,
  • promluvte si s lidmi, kteří jsou součástí vašeho cílového trhu, a zeptejte se, jaké značky kupují,
  • podívejte se na weby nebo stránky sociálních médií, které vaše cílové publikum sleduje.

Během vašeho výzkumu si udělejte poznámky jako:

  • kdo jsou vaši zákazníci, kterým byste prodali nejsnázeji,
  • kdo je vaším největším konkurentem,
  • jak mluví vaši zákazníci a o čem mluví.

Důležité je, abyste se tímto krokem zabývali dříve než ostatními, protože tímto získáte informace o tom, na co by se měla vaše značka zaměřit.

2. Určete zaměření a osobitost své značky

Zaměřit se na všechny nefunguje – zejména na začátku.

Je důležité definovat značku pro určitou cílovou skupinu a přizpůsobit tomu i ostatní fáze tvorby.

Zde je několik otázek, které vám pomohou se zacílením.

Jaké je vaše vymezení?

Dejte dohromady jeden nebo dva řádky, které definují vaše místo na trhu. Nemusí to být nutně něco, co umístíte na své webové stránky, ale pomůže vám to zodpovědět vhodné otázky o vaší značce. Za vzor použijme toto schéma:

Nabízíme [PRODUKT / SLUŽBA] pro [CÍLOVÁ SKUPINA], aby tím získali [HODNOTNÁ NABÍDKA].
Na rozdíl od [ALTERNATIVA], my [KLÍČOVÁ ODLIŠNOST].

Ve skutečnosti by to vypadalo třeba takto:

Nabízíme lahve na vodu pro turisty, aby zůstali hydratováni a zároveň snížili uhlíkovou stopu. Na rozdíl od jiných značek zasadíme strom za každou láhev, kterou si koupíte.

Vaše unikátní prodejní nabídka je jediná věc, ve které soutěžíte. Najděte ji a využijte při komunikaci vaší značky.

Jaká slova byste spojili s vaší značkou?

Najděte k vaší značce 3 až 5 přídavných jmen, která by mohla rezonovat s vaším publikem.

Pomůže vám to formovat vaši podobu komunikace v sociálních médiích a tón všech vašich vizuálních i slovních kreativ.

3. Zvolte obchodní název

Jak již bylo řečeno, značka je víc než jen jméno. Osobnost, akce a pověst vaší značky jsou opravdu to, co udává název na trhu.

Jde o velké rozhodnutí, které bude mít vliv na vaše logo, vaši doménu, marketing a registraci ochranné známky.

Při vytváření se můžete inspirovat těmito přístupy:

  • vytvořte slovo – Pepsi
  • nesouvisející slovo – Apple
  • použijte sugestivní slovo nebo metaforu – Buffer
  • popište to doslovně – The Shoe Company
  • změňte slovo odstraněním písmen, přidáním písmen nebo použitím latinských koncovek – Tumblr, Activia
  • použijte iniciály delšího názvu – HBO (Home Box Office)
  • spojte dvě slova – Facebook

Než se rozhodnete pro název vaší značky, ujistěte se, zda je také dostupná doména pro URL adresu vašeho webu.

4. Napište slogan

Chytlavý slogan je příjemné „zboží“.

Je to něco stručného a popisného, co můžete vložit do vašeho titulku webové stránky, vizitky a kdekoliv jinde, kde máte málo místa.

Mějte na paměti, že můžete svůj slogan vždy změnit (společnost Pepsi prošla během posledních několika desetiletí více než 30 slogany).

Dobrý slogan je krátký, chytlavý a zanechává silný dojem.

Zde je několik způsobů, jak přiblížit psaní vlastního sloganu:

  • upevněte své tvrzení: Death Wish Coffee – „Nejsilnější káva na světě“
  • zkuste metaforu: Redbull – „Redbull vám dává křídla.“
  • přijměte postoj zákazníků: Nike – „Just do it.“
  • spekulativní označení: Cards Against Humanity – „Party hra pro hrozné lidi“
  • rýmujte: Folgers Coffee – „The best part of wakin‘ up is Folgers in your cup.“
  • popište to doslovně: Aritzia – „Women’s fashion boutique“

Na další fáze tvorby, zaměřené na grafickou podobu značky, se můžete těšit v druhém díle článku.

Inspirováno článkem ze serveru www.shopify.com

Tomáš Münster
Nadšený podporovatel a kreativec. Hraje na bicí, ale čísla v jeho rukou nejsou nikdy jako noty na buben. Rád dělá ze složitých postupů ty jednoduché, a pomáhá tak ostatním zvládat věci, o kterých ani netušili.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Jak se zviditelnit na internetu

  • Nejnovější příspěvky
  • Chcete dostávat zajímavé tipy a rady, jak prodávat na internetu?

    Pokud ano, přihlašte se prosím k odběru.